7 najčastejších chýb pri jazde na bicykli
22.09.2021

7 najčastejších chýb pri jazde na bicykli

Či už ste na bicykli nováčik alebo ostrieľaný jazdec s tisíckami kilometrov v nohách, každý občas robíme chyby. Je to jediný spôsob, ktorý nám pomáha a učí nás vyvarovať sa určitým, často aj nebezpečným situáciám v budúcnosti. V prvom rade si musíte priznať chybu, následne na nej pracovať až pokým ju čiastočne alebo úplne neodstránite. Poďme sa spoločne pozrieť na 7 najčastejších chýb, ktorým by ste sa mali vyhnúť pri jazde na bicykli.

1. Príliš časté alebo nesprávne brzdenie
2. Zle nastavená výška a sklon sedla
3. Príliš mäkké alebo naopak tvrdé plášte
4. Zanedbaná starostlivosť o prevodový systém
5. Nedostatočná príprava na jazdu
6. Pozor na ochranné a bezpečnostné prvky
7. Nesprávna frekvencia šliapania

1. Príliš časté alebo nesprávne brzdenie

Je jedným z hlavných problémov, ktoré potrápi nielen začiatočníkov, ale aj skúsenejších jazdcov - fakt, kedy a za akých okolnosti účinne a správne brzdiť. Najčastejšou chybou je brzdenie niekoľkými prstami naraz. V súčasnosti v dobe hydraulických bŕzd postačí, ak budete brzdiť iba jedným prstom napr. ukazovákom, pričom ostatné budú držať pevný úchop na gripe. Druhým prípadom je nesprávne umiestnenie brzdových páčiek (zlý uhol a vzdialenosť od gripov), ktoré vás počas brzdenia núti niekoľkokrát prechytávať uchop. Oba spôsoby odďaľujú reakciu na zabrzdenie, zhoršujú kontrolu a bezpečnosť pri brzdení.

Ďalšou veľmi častou chybou najmä u začiatočníkov je, že pri zjazde a dlhom klesaní držia nepretržite brzdovú páčku. Toto nie je vôbec dobrý nápad, pretože takýmto jazdením dokážete brzdy upiecť za krátku chvíľu - brzda sa prehreje a stratí brzdnú účinnosť. V tomto prípade sa odporúča brzdiť prerušovane. Pri prudkom brzdení preneste váhu tela na zadnú stavbu bicykla. Nikdy nezostaňte v rovnakej polohe ako šliapete, mohli by ste sa s bicyklom prevrátiť. Pri nájazde do zákrut nebrzdite prudko v zákrute, pretože často sa stáva, že jazdci z nej potom vypadnú. Tu hrozí riziko pádu, preto silnejšie brzdite vždy iba pred zákrutou. Ak sa vám náhodou stane, že zákrutu nedokážete vybrať, tak v tomto prípade vám odporúčame brzdiť iba zadnou brzdou. Váhu v tomto prípade taktiež preneste na zadné koleso, ako v predchádzajúcom prípade.

Príliš časť alebo nesprávne brzdenie

2. Zle nastavená výška a sklon sedla

So zlým alebo nesprávnym nastavením sedla sa stretávame čoraz častejšie. Sprevádza ju zle rozloženie hmotnosti, vplyv na geometriu bicykla, bolesti chrbta (hlavne spodnej časti krížov) a nesprávna efektivita šliapania. Toto všetko ovplyvňuje kvalitu jazdy, komfort a samozrejme aj bezpečnosť. Sedlo a hlavne výška sedlovej trubky by mala byť v optimálnej polohe, to znamená ani moc vysoko a ani moc nízko.

Aký je najjednoduchší postup na nastavenie výšky sedla? V prvom rade si sedlo nastavte približne po bedrá. Následne nasadnite na bicykel, druhou rukou sa opierajte o stenu, aby ste držali rovnováhu. Pätu si oprite o koniec pedálu a nohu vystrite takmer do zvislej polohy. Panva musí byť stabilizovaná, nesmie sa hýbať zo strany na stranu. AK s ňou dokážete hýbať so strany na stranu, sedlo treba dať o niekoľko milimetrov, prípadne centimetrov nižšie a celý postup opakovať až kým to nebude v poriadku. Naopak, pokiaľ máte kolena moc pokrčené, sedlo dajte o niečo vyššie.

3. Príliš mäkké alebo naopak tvrdé plášte 

Táto chyba sa opakuje pomerne často nielen u začiatočníkov, ale aj u pokročilejších jazdcov. Pre lajkov bude najlepšie, ak si plášť nafúkajú podľa odporúčanej hustoty plášťa na ktorom jazdia. Údaj je zobrazený v baroch alebo PSI na každom jednom plášti. Napríklad pre cestné bicykle sa odporúča 80 - 130 psi (5,5 - 9 bar) alebo horské bicykle 30 - 50 psi (2,1 - 3,5 bar). Všetko závisí od toho kam a kde sa chystáte jazdiť. 

Pokiaľ jazdíte čisto cestu (rovný asfaltový povrch) a vlastníte cestný bicykel, tak tlak v pneumatikách by sa mal pohybovať okolo 8 barov. Pokiaľ napríklad jazdíte MTB, tak v závislosti od terénu by ste mali voliť tlak okolo 2,6 - 3 barov. V zjazdoch kľudne menej (cca 2,1 - 2,5 bar) a na asfalte a tvrdom povrchu naopak viac (3,1 - 3,5 bar). Tlaky v pneumatikách sú iba orientačné a každý jazdec si ich musí prispôsobiť podľa vlastných potrieb, sklonu, štýlu jazdy, hmotnosti jazdca, skúseností a povrchu.

Príliš mäkké alebo tvrdé plášte

4. Zanedbaná starostlivosť o prevodový systém

Ďalším veľmi častým problémom je zanedbaná starostlivosť o celý prevodový systém. Všetko to začína na pravidelnej údržbe reťaze a končí pri správnom, resp. presnom radení. Ak reťaz nemažete v pravidelných intervaloch koledujete si o problémy s celým prevodovým systémom. Suchá a špinavá reťaz opotrebuje celý prevodový stupeň niekoľkonásobne rýchlejšie, ako tá o ktorú sa pravidelne staráte. Čerešničkou na torte je už len piskľavý zvuk a naozaj citeľne náročnejšie šliapanie.

Odporúčame vám pravidelné čistiť reťaz špeciálnym čističom, ktorý dokáže odstrániť všetky nečistoty vrátane drobného prachu a tým predĺžiť životnosť kazety, kľúk či prehadzovačky. Vždy po vyčistení aplikujte na reťaz špeciálny olej a taktiež pred každou dlhšou jazdou. 

5. Nedostatočná príprava na jazdu

Áno aj nedostatočná alebo žiadna príprava na jazdu môže znamenať predčasné fiasko a rozdiel medzi zábavou či utrpením. Odporúčame vám, aby ste si okrem dostatku vody a jedla v závislosti od dĺžky a náročnosti jazdy, pribalili aj ďalšie užitočné veci. Okrem povinnej výbavy (svetlá, reflexné prvky, prilba, okuliare) si zo sebou pribaľte aj sadu na opravu bicykla. Mala by pozostávať z malej príručnej mini pumpy, sady na opravu defektu, náhradný plášť, multifunkčný kľúč na rýchle demontáže a montáže, montpáku na zhadzovanie kolies (pretože kľúčom sa to nerobí, navyše hrozí riziko jeho zlomenia, či poškodenia ráfiku), nitovačku reťaze (ak nie je súčasťou multifunkčného kľúču). 

Ak plánujete bicykel niekde odkladať, pribaľte si aj vhodný zámok alebo inú ochranu bicykla. Nezabúdajte na pravidlo, že aj trasu treba naplánovať a počasie je počas leta nevyspytateľné. Celá výbava by mala zodpovedať dĺžke vašej trasy a jej náročnosti.

6. Pozor na ochranné a bezpečnostné prvky

Tak ako všade, aj tu platí, že prilba je základný bezpečnostný prvok. Bez prilby by ste nemali jazdiť, pokiaľ vám záleží na vašom zdraví a peňaženke. V prípade zníženej viditeľnosti svoj bicykel opatrite reflexnými prvkami, predným a zadným svetlom, ktoré výrazne zvyšujú šance, že vás okoloidúci vodiči na ceste včas zaregistrujú. 

Oplatí sa tiež používať cyklistické okuliare, ktoré chránia vaše oči pred škodlivým UV žiarením a vonkajšími nečistotami (napr. prachové častice, hmyz, vietor a pod.). Väčšina moderných cyklistických okuliarov je vybavená kvalitným UV filtrom, kategórie 2 alebo 3 a polarizačným filtrom, ktorý výrazne zlepšujú kvalitu vnímaného svetla, farebných tónov a dynamicky vykresľujú kontrast terénu.

Pozor na ochranné a bezpečnostné prvky

7. Nesprávna frekvencia šliapania

Poslednou najčastejšou chybou je striedanie veľmi rýchleho tempa s pomalou frekvenciou šliapania. Je dôležité, aby ste si vytvorili pravidelný koordinovaný pohyb, ktorý vám bude vyhovovať z hľadiska kondície a rýchlosti jazdy. Frekvencia šliapania by nemala byť nútená a neprirodzená. Nezabúdajte na fakt, že vždy máte na výber niekoľko rýchlosti, preto si radšej preraďte na vyššiu alebo nižšiu rýchlosť skôr, ako bude neskoro. Vyhnete sa tak nepríjemným zvukom pri preraďovaní hneď, ako začnete stúpať do kopca. Pokiaľ sa vám to predsa len stane, pri preraďovaní mierne uvoľnite tlak na pedále - myslím to tak, že nikdy nepreraďujte v plnom zábere. Týmto spôsobom nielenže šetríte vašu energiu v kopcoch, ale poďakujú sa vám aj vaše prevody a to dlhou životnosťou.

Ak sa vám článok páčil, prečítajte si ďalšie podobné:

Tím Najšport