V súčasnosti už nie je nezvyčajné vidieť cestný bicykel alebo elektrobicykel s kotúčovými brzdami. Kotúčové brzdy boli kedysi výsadou iba horských či krosových bicyklov a ich boom nastal s príchodom e-bicyklov. Dnes ich môžeme bežne vidieť na majstrovstvách sveta, Tour de France, Giro d´Italia, ale aj na bicykloch nižšej cenovej kategórie pre rekreačnú cestnú cyklistiku.
Prečo práve kotúčové brzdy?
Aké brzdy používajú profesionálny jazdci?
Váha je rozhodujúca
Chladenie a lepší brzdný účinok
Aerodynamika a bočný vietor
Prečo práve kotúčové brzdy?
Ich výhodou je vynikajúca brzdná účinnosť, možnosť rýchlej zmeny a úpravy rýchlosti, ale aj zvýšenie celkového výkonu cestného bicykla. Veľkou výhodu je, že kotúčové brzdy sú dnes k dispozícií aj na cestných bicykloch nižšej cenovej kategórie. Ak by sme porovnali klasické V-čkové brzdy alebo iným slovom povedané čeľusťové s kotúčovými, tak môžeme jednoznačne povedať, že kotúčové vyhrávajú vo všetkých ohľadoch - nízka váha, aerodynamické vlastnosti, brzdná sila, kvalita a jednoduchosť používania.
Aké brzdy používajú profesionálny jazdci?
Je zrejmé, že pri cestnej cyklistike sa používajú rotory, resp. brzdové kotúče o veľkosti 140 mm. Najčastejšie používajú brzdy Shimano SM-RT900, ktoré sú súčasťou XTR skupiny Dura-Ace, no niektorí jazdci stále používajú veľmi účinné kotúče Shimano RT-MT900 z radi XTR vhodnejšie skôr pre horskú cyklistiku. Medzi týmito dvoma skupinami sú menšie rozdiely, najmä však v chladení, ktorá je o 10 - 19 g nižšia v prípade 140 mm, ako 160 mm. Brzdy XTR sú vybavené špeciálnym systémom rýchleho chladenia, vďaka čomu sú oveľa účinnejšie ako iné modely.
Váha je rozhodujúca
Prvým hmatateľným rozdielom je hmotnosť, ako už bolo spomenuté vyššie. Pri vyšších radách je možné ušetriť až 19 g váhy pre dosiahnutie UCI 6,8 kg.
Chladenie a lepšie brzdenie
Rotory kotúčových bŕzd využívajú technológiu “Ice Technologies”, ktorá v podstate spája hliníkovú vrstvu vloženú medzi dve oceľové vrstvy kotúča. Zaujímavosťou je, že chladiace rebrá sú natreté špeciálnou farbou, ktorá rozptyľuje teplo. Brzdové kotúče Dura-Ace obsahujú o to väčšie otvory pre chladenie, čo pomôže jazdcom v rýchlych zjazdoch a na mokrej vozovke.
Aerodynamika a bočný vietor
Aerodynamika a bočný vietor v prípade umiestnenia kotúčových bŕzd nehrá významnú rolu a nemení výkon jazdca razantným spôsobom. Najnovšie modely sú testované s dôrazom na aerodynamiku v rôznych prostrediach.
Viac sme sa rozdeleniu a problematike, ako vybrať brzdy, venovali v samostatnom článku - ako nastaviť brzdy na bicykli. Ak vás článok zaujal, určite si prečítajte aj nasledujúce blogy.
- Porovnali sme elektrické a mechanické radenie na bicykli
- Ako vybrať ideálny gravelový bicykel
- Ako sa pripraviť na cyklistické preteky - Bike maratón
Tím Najšport