Porovnali sme elektrické a mechanicke radenie na bicykli
14.06.2021

Porovnali sme elektrické a mechanicke radenie na bicykli

V tomto článku sme pre vás porovnali výhody a nevýhody elektrického a mechanického radenia na bicykli. Pokiaľ teda zvažujete, že si kúpite nový bicykel s elektrickým radením a stále neviete dať zbohom mechanike, tak sa vám náš pohľad na tento problém môže hodiť. Rovnako si povieme aj o tom, ako prerobiť svoju pôvodnú mechaniku na plne elektronické radenie, poďme teda na to!

Čo je elektrické radenie?
Výhody a nevýhody mechanického a elektrického radenia

Čo je elektrické radenie?

Ako ste mohli z článku vyčítať, tak okrem toho, že máme štandardne mechanické radenie (radenie vedené na lankách) a poznáme aj elektrické radenie (radenie je vedené elektrickým káblom vo vnútri rámu alebo bezkáblovo). Rovnako tu platí, že poznáme širokú škálu výrobcov (napr. Shimano, Sram), rôzne série (Ultegra DI2, Force), triedy radenia od najnižších po najvyššie a samozrejme systémy napr. jedenástkové alebo dvanástkové. Najväčšou výhodou je, kúpiť si nový bicykel už s elektrickým radením. Je však veľa videonávodov, ako si prerobiť mechaniku na elektroniku.

Shimano Ultegra di2

Výhody a nevýhody mechanického a elektrického radenia

Mechanické radenie

Tento typ radenia už všetci dobre poznáte, je v podstate závislé od lanka a konkrétneho prevedenia každého bicykla (vnútorné vedenie lanka v ráme alebo vonkajšie vedenie u starých modeloch). Dnes je takmer samozrejmosťou, že lanka sú vedené vo vnútri bicykla

Pri radení sa skôr spoliehate na terén a pocit. Nevýhodou je, že musíte vynaložiť viac námahy pri častom prehadzovaní. Je často na jazdcovi, ako vie narábať s radením. Mechanika je vhodná pre cyklistov, ktorý nechcú myslieť na nabíjanie batérií. Bowdeny a lanka vyžadujú určitú mieru údržby - treba ich občas premazať, skontrolovať, prípadne vymeniť za nový diel. Radenie je potrebné nastaviť manuálne, no pri elektronike je na to aplikácia do smartfónu alebo cyklopočítač.

Shimano Ultegra

Elektrické radenie

Zapájanie elektrického radenia vedeného káblom je o niečo zložitejšie, pretože musíte myslieť na dĺžku káblov, vhodné umiestnenie riadiacej jednotky a rôznych rozbočovačov. Z oboch riešení však jednoznačne vyhráva bezdrôtové, resp. bezkáblové radenie. Tu už nemusíte riešiť žiadne lanka ani vedenie elektrických káblov. Inštalácia je pomerne jednoduchá, nakoľko komunikácia prechádza vzduchom. 

Pri radení si treba zvyknúť na podraďovanie, najmä pri prudkom stúpaní, kedy je mechanika o niečo plynulejšia. Výhodou je, že elektrika vyžaduje menšiu pozornosť cyklistu - je oveľa jednoduchšia na preraďovanie. Ponúka rôzne nastavenia režimov, aby sa zabránilo kríženiu reťaze, nedochádza k poškodeniu komponentov. Veľkú výhodu ponúka aj začiatočníkom, ktorý ešte nevedia správne radiť, ponúka režim (+ a -), kde nemusí jazdec myslieť na prešmýkač a prehadzovačku

Elektriku treba pravidelne dobíjať, pretože súčasťou je batéria, nevýhodu je, že musíte na to myslieť pred jazdou. Nemusíte sa však báť, že by vám batéria nevydržala, vždy vás na nabíjací cyklus upozorní vopred. Ak by sa aj stalo, že sa batéria vybije, tesne pred tým vás upozorní a zaradí stredný prevodový stupeň, aby ste bezpečne došli domov. Elektronika v podstate nevyžaduje žiadnu špeciálnu starostlivosť a pozornosť. Výhodou je, že elektroniku nastavíte pomocou riadiacej jednotky aj za jazdy. Bicykel s elektrickým radením je podstatne drahší a samotné komponenty sú drahšie. Elektrické radenie nie je zásadne ľahšie, má približne rovnakú váhu, ako mechanické radenie.

Elektricke radenie

Tak čo, rozhodli ste sa už? Mechanické a elektrické radenie poskytuje množstvo výhod. Každé z nich má svoje drobné nedostatky. Z nášho uhlu pohľadu má elektrika viac výhod, ako nevýhod. Niekto by mohol tvrdiť, že nastavenie je zložité alebo oveľa menej vydrží, no vôbec to nie je pravda. Obe varianty sú vyrobené z kvalitných a odolných materiálov. Čo sa týka nastavenia prehadzovačky a prešmýkača, tak elektronika nevyžaduje nejaké špeciálne znalosti, kdežto mechanika už áno.

Ak sa vám článok páčil, prečítajte si aj nasledujúci blog:

Tím Najšport