Ako sa správne obliecť na bicykel časť 1
17.04.2020

Ako sa správne obliecť na bicykel časť 1

Cyklistika je veda. Aspoň pri výbere oblečenia to platí určite. Obľúbené farby, kombinácie, módne trendy, novinky, estetika, vzhľad, materiály – to všetko zohráva úlohu pri výbere toho, čo si dáme na seba pri výlete na dvoch kolesách. Pritom základné zásady správneho a ideálneho obliekania sa na bicykel sú úplne jednoduché. Dodržiavajú ich profesionálni cyklisti a platia aj pre úplného začiatočníka. Komfort, pohodlie, zdravie sú totiž pri cyklistike vždy na prvom mieste. Pripravili sme pre vás pokračovanie článku - Ako sa správne obliecť na bicykel časť 2.

Rady pre každé ročné obdobie
Čo na seba
Ako sa obliecť na jar a jeseň
Ako sa obliecť v lete
Na čo si dávať pozor pri kúpe oblečenia a obuvi

Ako sa obliecť na bicykel

Rady pre každé ročné obdobie

  • Vždy je lepšie si obliecť viac vrstiev, ako menej
  • Sledujte vývoj počasia, teploty, sily a smeru vetra, možnosti dažďa. Kto je pripravený, nie je prekvapený
  • Nosiť cyklistickú prilbu je povinnosť, nie módny trend. Padnúť z bicykla na hlavu stačí iba raz
  • Nosiť rukavice by sme mali vždy, za každého počasia, ročného obdobia a teploty

Čo na seba

Cyklistika je stále šport, preto aj pri krátkych vzdialenostiach, výletoch s deťmi, pri jazde po meste, na cyklotrasách, v lese alebo pri vychádzkach so psom by sme sa mali podľa toho aj obliekať. Pri obliekaní platí zásada, že sa obliekame pohodlne a zároveň prakticky. Vlnené a bavlnené materiály sú pri cyklistike nevhodné. Najlepšie je používať funkčné materiály z umelých vlákien, ktoré odvádzajú pot, neprefúkne vás a oblečenie sa rýchlo vysuší. Iba v zime, pre potreby tepla, je výhodné používať merino vlnu, ktorá má skvelé tepelno-izolačné vlastnosti.

Vrstvenie

Cyklistika je pohyb a pri pohybe sa človek potí, je mu teplo, respektíve sa dokáže zahriať tak, aby mu nebola zima. Preto potrebujete mať oblečenie, ktoré dokážete dať zo seba dole, ak je vám teplo, alebo si ho pridať, ak je chladno. Vrstvenie má preto svoj význam, či už sú to funkčné tričká, cyklodresy, vesty, návleky na ruky a nohy, nepremokavé bundy. Platí pravidlo, že je dôležité mať kĺby v teple – kolená, členky, ale aj lakte a zápästie, či kríže. Pri bicyklovaní sa vám najlepšie zohrejú nohy a spodná časť tela, kým horná časť a ruky sú prakticky nehybné a menej zaťažované. Radšej si preto treba obliecť viac vrstiev, ako jednu  teplú, skôr si niečo vyzlečiete ako naopak. Platí staré otrepané príslovie: „Nie je zlé počasie, ale iba zle oblečený športovec“.

Cyklonohavice

Keď na bicykel, tak vždy v cyklonohaviciach a cyklodrese, komfort, pohodlie a praktickosť sú vždy na prvom mieste. To platí aj o ponožkách, rukaviciach, okuliaroch. Tepláky môžete vyvetrať na vychádzkach so psom, do krčmy, do obchodu, ale nie na bicykel. Cyklonohavice sú vyrobené zo špeciálnych, funkčných a elastických materiálov, majú špeciálne antibakteriálne vložky na absorbciu potu, zníženie trenia a na zvýšenie komfortu sedacej časti, ktorá pri cyklistike trpí najviac. POZOR - v lete sa pod nohavice nenosí žiadna spodná bielizeň, ide sa na „ostro“. Ak predpokladáte, že bude na bicykli niekoľko hodín, je dobré si sedacie časti aj intímne miesta časti natrieť špeciálnymi emulziami, vazelínou či krémami proti odreniu alebo zapareniu. Cyklonohavice môžu byť s ramienkami alebo bez - s ramienkami sú praktickejšie, keďže sa vyrábajú zo sieťovaného materiálu, odvádzajúceho pot a zároveň chránia pred chladom a zimou. Kvalitnejšie nohavice majú silikónové pásy na spodnej časti nohavíc, ktorý zabezpečuje ideálnu priľnavosť k telu počas jazdy.

Cyklodresy

Aj cyklodresy majú svoj význam a sú takisto vyrobené s funkčných, elastických materiálov. Strih majú prispôsobený jazde na bicykli, takže ani v predklone nebudete mať odkrytý chrbát a krk je takisto chránený vyvýšeným stojačikom. Cyklodresy by mali byť na tele obtiahnuté, nie aby to na vás viselo ako plachta, navyše ich praktickosť je zvýraznená s tromi vreckami na zadnej časti dresu. Sú to miesta na odkladanie dokladov, peňaženky, náhradných súčiastok, oblečenia, telefónu, bidonu, jedla – ich praktické využitie je veľmi široké. Ak jazdíte na cestných bicykloch, potom by dresy mali byť maximálne obtiahnuté, v lese alebo v teréne môžu byť voľnejšieho strihu. Aj dresy by mali mať na rukávoch silikónové pásy, pričom je ideálne, aby cykolodresy mali zips po celej dĺžke na prednej strane dresu

 Oblečenie na bicykel

Cyklooblečenie v štyroch teplotných variantoch

  • Leto: teploty 22+
  • Jar a jeseň: teploty 12 - 22
  • Mierna zima: teploty 6 - 14
  • Zima: teploty 6 - 0, respektíve -4 stupne celzia

Ako sa obliecť na jar a jeseň

Teplotami sú si tieto ročné obdobia podobné, ale podmienky na cyklistiku sú rôzne. Po zime je totiž počasie menej stabilné, nevyspytateľné, vzduch nie je prehriaty ako na jeseň po lete, rána bývajú veľmi chladné a časté sú aj zrážky, či nepríjemný vietor. Preto by sme sa mali na jar aj jeseň obliekať podľa aktuálnych podmienok a počasia. Na jar je vhodné si obliecť ako prvú vrstvu funkčnú termo bielizeň, či už s krátkym alebo dlhým rukávom, ktorá udržuje teplo a odvádza vlhkosť preč od tela. Čo si presne obliecť je preto podmienené vonkajšími teplotami.

Pri teplotách pod 10 stupňov je vhodné termotričko s dlhým rukávom, cyklodres s dlhým rukávom zateplený, dlhé cyklonohavice,  doporučuje sa aj nepriedušná a nepremokavá bunda alebo a tenká vesta bez rukávov

Pri teplotách pod 15 stupňov je ideálne termotričko s dlhým rukávom, ak ste otužilí môže byť aj krátke, plus dlhý zateplený cyklodres, na nohy krátke cyklonohavice s návlekmi, alebo dlhé cyklonohavice, vesta alebo nepremokavá a nepriedušná bunda

Pri teplotách nad 15 stupňov môže byť okrem termo trička aj dres s dlhým rukávom. Krátke, ale aj dlhé cyklonohavice, návleky na ruky aj nohy.

Vždy treba oblečenie prispôsobiť teplotám vonku, celkovým poveternostným podmienkam a nie iba dňom v kalendári, keďže v máji môže byť pri bicyklovaní väčšia zima ako v decembri. Berte do úvahy aj ako dlho budete vonku, či fúka vietor, akú máte kondíciu, ako rýchlo pôjdete a či budete mať aj prestávky.

Ako sa obliecť v lete

Aj keď obliekanie sa v lete je najjednoduchšie, stále platí, že prioritu majú funkčné materiály. Cyklodresycyklonohavice sú vyrábané zo špeciálnych materiálov určených na cyklistiku a tomu zodpovedajú aj ich vlastnosti. Dizajn, sfarbenie, grafika, či množstvo reklám, ktoré sú na dresoch či nohaviciach majú iba imidžový charakter, najdôležitejším faktorom je materiál, z ktorého sa dresy vyrábajú. Ideálne je, ak si pod cyklodres oblečiete aj funkčné tenké tričko, ktoré lepšie absorbujte pot, lepšieho odvádza vodu z tela, ak fúka potom vám nebude zima a neprechladnete. Keď je nad 30 stupňov a máte citlivú pokožku na slnku, potom môžete použiť aj tenký cyklodres s dlhým rukávom. Na bicykli je totiž vždy príjemne a teplo až tak nevnímate.

Dámske oblečenie

Ak má niektoré oblečenie svoje špecifiká, potom je to dámske cyklooblečenie, ktoré sa od mužského odlišuje nielen dizajnom, ale aj funkcionalitou a materiálmi. Ale základným rozdielom je strih cyklodresov, keďže ženské sú po stranách vykrojené, vytvarované aby robili úzke boky a pás. Ženy navyše nie sú na bicykloch zviazané tak ortodoxnými pravidlami ako muži, ktorý permanentne dodržiavajú zaužívané veci. Ženy si neradi obliekajú dresy, ktoré sú od hora dole polepené reklamami, v rôznych farebných kombináciách, podľa aktuálnej popularity toho, ktorého cyklistu. Farby dresov sú konzervatívnejšie (väčšinou jednofarebné), pestrejšie, žiarivejšie, materiál je mäkší, elastickejší, vzdušnejší a pohodlnejší. Väčšinou pri oblečení a doplnkoch musí všetko ladiť – bicykel, dres, nohavice, okuliare, prilba, doplnky...

Nohavice

Od mužského oblečenia sa ženské odlišuje aj voľbou cyklonohavíc, respektíve sukničiek. Klasické nohavice s vložkou sú síce stále v móde, ale používanie sukničiek je v poslednom období populárnejšie pre svoj dizajn, vzhľad, komfort a využitie. Ženské nohavice majú totiž úplne typ a tvar vnútornej antibakteriálnej vložky. Je širšia, prispôsobená ženskej panve a pohlavným orgánom. Nohavice sú zároveň kratšie a takisto majú iné silikónové uchytenie na stehnách, aby to lepšie vyzeralo a zároveň pôsobilo elegantne. Ženské nohavice nemajú na rozdiel od mužských traky, keďže pri ženách sú problémom prsia aj praktická stránka pri potrebe ísť na toaletu. Aj keď v súčasnosti sa na trh dodávajú cyklonohavice, ktoré majú iba jedno ramienko idúce cez prsia, ktoré sa až pri krku rozdeľuje do písmena Y na dve ramienka.

Dresy

Paradoxne na rozdiel od mužov ženy častejšie používajú cyklodresy bez rukávov, aby mali opálené celé ramená, kým nohavice sú väčšinou ¾ dĺžky, keďže problém s poloopálenými stehnami je pre väčšinu žien veľkým problémom. Takisto ako mužské dresy majú tri vrecká na zadnej časti dresu a zips po celej prednej časti, alebo iba od krku po prsia. Jednu vec si ale ženy stále nevedia odpustiť a to je nosenie spodnej bielizne pod cyklooblečenie. Dresy sa vyrábajú z priedušných, rýchloschnúcich, ľahkých a elastických materiálov.

Bicyklovanie v lete

Doplnky

Podceňovanou ale dôležitou výbavou každého cyklistu sú cyklodoplnky - prilba, rukavice, šatky, okuliare.

Prilba - či už ste na bicykli vyobliekaný podľa najnovšej módy, alebo ste skôr konzervatívny a máte rovnaké oblečenie niekoľko rokov, vždy je dôležité myslieť na bezpečnosť. Nuž a základom bezpečnosti je cyklistická prilba, ktorú treba nosiť vždy a všade, bez rozdielu a pri deťoch bez diskusie. Okrem bezpečnostného má aj praktický význam, keďže vás ochráni pred lietajúcim hmyzom, rôznymi nečistotami vo vzduší (listy, papiere.) a odvádza pot z čela hlavy.

Okuliare takisto, slúžia nielen ako ochrana pred slnkom, vetrom, dažďom, ale aj pred rôznymi lietajúcimi elementmi.

Rukavice vás ochránia pred nepríjemnými odreninami pri pádoch, ale zabraňujú aj nadmernému poteniu, aby riadidlá na bicykli zostali suché a bezpečné.

Vhodnými bezpečnostnými doplnkami sú aj rôzne reflexné prvky na bicykli, či oblečení, ktoré minimalizujú riziko v cestnej premávke, ale aj pri jazde v lese alebo v teréne - či už sú to rôzne blikačky, zvončeky, svetlá, odrazky. Pri bicyklovaní platí to čo pri šoférovaní auta. Vidieť a byť videný. Ešte jedna rada na záver - to že máte boľavý zadok po bicyklovaní nie je chybou oblečenia, alebo iba sedadla. Vaša zadná časť tela si jednoducho musí zvyknúť na sedadlo a odsedieť si čo treba, bolesť prejde.

Na čo si dávať pozor pri kúpe oblečenia a obuvi?

Každý druh cyklistického oblečenia alebo obuvi je špecifický, má rôzne využitie, parametre a zloženie. 

  • Veľkosť cyklistického dresu musí dokonalo sadnúť, nesmie tlačiť na ramenách, v oblasti hrudníka a musí byť zachovaná primeraná dĺžka. Najčastejšie sa športové dresy vyberajú podľa dĺžky oblečenia na ktoré ste bežne zvyknutý. Podľa veľkostnej tabuľky je potrebné zmerať výšku postavy a obvod hrudníka. V niektorých prípadoch je potrebne zmerať napr. dĺžku rúk a pod.
  • Veľkosť cyklistických nohavíc sa najčastejšie vyberá podľa podľa toho, aké oblečenie bežne nosíte. Nohavice nesmú nikde tlačiť, musia byť pohodlné, napnuté so zachovaním aerodynamických vlastností. Podľa veľkostnej tabuľky je potrebné zmerať obvod pásu, výšku postavy a obvod bokov. V niektorých prípadoch je potrebné zmerať napr. obvod stehna, prípadne dĺžku celej nohy a pod.
  • Materiál v konečnom dôsledku vplýva na kvalitu oblečenia a topánok. Jeho zloženie býva označené na štítkoch na oblečení a topánkach. Ovplyvňuje Vaše pohodlie, funkčné vlastnosti celkového produktu a trvácnosť aj po skočení záručnej doby.
  • Šírka a dĺžka chodidla je dôležitá pri výbere správnej obuvi alebo cyklistických tretier. Ideálne je každú obuv vyskúšať na predajni, pokiaľ sa to inak nedá a objednávate cez e-shop, k dispozícií sú veľkostné tabuľky, ktorá sa nachádzajú pod každým produktom. Obuv mám musí sedieť na nohe, nesmie sa vyzúvať, nesmie tlačiť v na prstoch a bokoch chodidla. Najčastejšie sa označuje obuv veľkosťou EUR, je to najrozšírenejšia klasifikácia, nasleduje UK a US. V niektorých prípadoch si môžete zmerať chodilo a porovnať s veľkostnou tabuľkou od výrobcu. Niektoré druhy majú označenie v MP (mondo point), čo znamená dĺžka nohy v centimetroch.
  • Bežná obuv nie je častokrát prispôsobená na jazdu na bicykli, preto treba siahnúť po špeciálnej športovej obuvi, prípadne zvoliť cyklistické tretry. Tie majú rôzne stupne nášľapných systémov pre zapínanie a vypínanie. K dispozícií sú špeciálne cyklistické pedále na to určenie, alebo kombinácia klasických s nášľapnými. Tento systém dokáže o niekoľkonásobne zvýšiť kvalitu šliapania aj v náročných stúpaniach, či udržať stabilitu pri zjazdoch a pod.

Prečítajte si aj ďalšie podobné články, ako aj pokračovanie článku - Ako sa správne obliecť na bicykel časť 2

Tím Najšport