Ako si vybrať bicykel či elektrobicykel?
09.08.2021

Ako si vybrať bicykel či elektrobicykel?

Fenoménom dnešnej doby je cyklistika, ktorá v posledných rokoch zažíva obrovský rozmach na všetkých úrovniach. Či už to spôsobil Peter Sagan, alebo jej všeobecná popularita. Cyklistika je totiž prístupná všetkým vekovým kategóriám, je cenovo prijateľná a má celoročné využitie. Je vhodná aj pre ľudí, ktorý majú určitý zdravotný či osobný hendikep a na šport nemajú čas, chuť, alebo predpoklady. Aj preto by sme vám chceli poradiť ako začať alebo ako si s právne vybrať svoj bicykel alebo elektrobicykel.

Základné kategórie bicyklov
Výber bicykla podľa výšky a veľkosti rámu
Výber správnej veľkosti rámu podľa dĺžky rúk a nôh
Správna veľkosť detského bicykla
Ako si vybrať pedále na bicykel
Ako si vybrať plášte na bicykel
Ako vybrať brzdy na bicykel
Ako správne sedieť na bicykli

Základné kategórie bicyklov

Ako vlastne rozdeľujeme bicykle a prečo je vlastne tomu tak? Jednoznačnou odpoveďou je rôznorodosť terénu, na základe ktorého bicykle rozdeľujeme na horské, krosové, trekingové, mestské, cestné, gravelové alebo detské. Rozdeliť ich môžeme tiež podľa pohlavia na pánske, dámske, detské či juniorské.

1. Horské bicykle

Sú určené do terénu, ale poslúžia vám aj na asfalte. Majú široké plášte a sú vhodné nielen na suchý povrch, ale môžete ich využiť aj v blate a na sypkých povrchoch. Pohodlie a komfort horských bicyklov podporujú aj odpružené vidlice vpredu a odpružené zadné stavby. Na horských bicykloch máte lepšiu kontrolu v teréne, lepšiu ovládateľnosť, či bezpečnosť. Majú široký rozsah prevodov (21 a viac) a na výber je množstvo veľkosti rámov a rôzne veľkosti kolies.

Horské bicykle

2. Krosové alebo trekingové bicykle

Krosové bicykle sú určené do ľahšieho terénu, na cesty aj na nespevnený povrch. Sú používané najmä na cykloturistiku. Sú to bicykle kombinujúce horskú a cestnú cyklistiku, majú z oboch svetov niečo. Trekingové bicykle sú podobné krosovým, základný rozdiel je v množstve príslušenstva, ktoré sú pri trekingových bicykloch štandardne dodávané. Či už sú to blatníky, svetlá, alebo nosiče.

Krosové alebo trekingové bicykle

3. Cestné a gravelové bicykle

Na rozdiel od horských alebo krosových bicyklov sú cestné bicykle vhodné najmä na spevnené a asfaltové cesty. Majú úzke plášte (galusky) a športovejšie prevody. Rozdiel je aj v hmotnosti a to podstatný. Cestné bicykle majú aj o polovicu nižšiu hmotnosť. Sú väčšinou bez príslušenstva a určené na športovú, aj niekoľko hodinovú jazdu. Alternatívu medzi horským a krosovým bicyklom poskytuje nová cyklistická kategória gravel alebo inak povedané gravelové bicykle.

Cestné a gravelové bicykle

4. Elektrobicykle alebo jednoducho e-bike

Módny a populárny trend posledných rokov. Elektobicykle majú klasický rám a prevody doplnené o elektromotor, batériu a ich ovládacie prvky. Motor je ovládaný pohybom pedálov, alebo pomocou vypínača pri priamom prechode zo statického do dynamického režimu. Priemer kolies je od 26 cez 27,5 do 29 palcov. Vyrábajú sa mestské, terénne a trekingové elektro bicykle. Rozdiel  je v ich využití, príslušenstve, výkone motora, počte prevodov a dojazde. Mestské majú dojazd cca do 100-130km pri jazde na pevnom povrchu, horské či trekingové 70-130km, podľa výkonu batérie, ale dojazd je vždy závislý od viacerých faktorov.

elektrobicykle

5. Dirt a BMX bicykle

Dirt a BMX bicykle sú špeciálne bicykle určené pre jazdu po prekážkach, na bikrosových tratiach, na rampe. Majú priemer kolesa od 16 do 24 palcov, väčšinou však typicky 20 palcov. Nie sú vhodné na dlhšie výlety, ale skôr na zábavu, či preteky.

Dirt a BMX bicykle

6. Detské a juniorské bicykle

Ich vlastnosti sú podobné horským, trekingovým aj cestným bicyklom. Rozdiel je vo veľkosti kolies. 12 palcové kolesá sú určené pre malé deti do 3 rokov. Kolesá o veľkosti 12 až 16 palcov do 10 rokov. Detské bicykle majú aj pomocné kolieska na udržiavanie rovnováhy a sú bez prehadzovačov. Kolesá o veľkosti 20 až 24 palcov už majú prevody vpredu aj vzadu, odpružené vidlice, vyššie modely môžu mať aj kotúčové brzdy.

Detské a juniorské bicykle

7. Dámske bicykle

Dámske bicykle majú prispôsobenú konštrukciu, dizajn, farbu a doplnkovú výbavu. Rámy sú menšie, takisto aj rozmery kolies, užšie riadidlá. Obľúbené a populárne sú tzv. sukňové rámy, bez hornej trubky z dôvodu ľahšieho nasadania a zosadania z bicykla. Priemer kolies môže byť 26 až 29 palcov.

Dámske bicykle

Výber bicykla podľa výšky a veľkosti rámu

Ako si určiť veľkosť rámu podľa výšky postavy cyklistu? Prikladáme pomocnú tabuľku, ktorá je ale len orientačná. Veľkosť rámu je totiž podriadená kategórii bicykla, vašim fyzickým parametrom, alebo aj značke bicykla.

Tabuľka veľkostí bicykla podľa výšky cyklistu

Tabuľka veľkosti bicykla podľa výšky cyklistu

Výber správnej veľkosti rámu podľa dĺžky rúk a nôh

Veľkosť rámu sa určuje dĺžkou sedlovej trubky, podľa ktorej sa určí veľkosť rámu. Správnu veľkosť zistíte tak, že si sadnete na bicykel a horná rámová trubka by mala byť približne 2-5 cm od rozkroku.

Tabuľka správnej veľkosti rámu podľa dĺžky rúk a nôh

Správna veľkosť rámu podľa dĺžky rúk a nôh

Správna veľkosť detského bicykla

Pri výbere detského bicykla by ste mali dodržiavať jednoduché pravidlo. Ak sa dieťa postaví rozkročené cez hornú rámovú trubku bicykla, potom medzera medzi trubkou a jeho rozkrokom by mala byť veľkosti päste. Dieťa by malo dosiahnuť na riadidlá, v sede dočiahnuť na pedále, ideálne aj na zem

Tabuľka správnej veľkosti rámu detského bicykla

Tabuľka správnej veľkosti rámu detského bicykla

Ako si vybrať pedále na bicykel

Pedále na bicykle môžeme rozdeliť do dvoch kategórií. Klasické a nášľapné pedále. Tu sa rozhodujeme podľa dĺžky jazdy na bicykli, druhu jazdy (športová, rekreačná, rodinná, „do obchodu“). Klasické pedále využijeme v prípade, že z bicykla často zosadáme, ideme s deťmi, nepôjdeme dlhé vzdialenosti. Nášľapné pedále sú vhodné do terénu, na športové a dlhé výlety. Pedále ešte rozdeľujeme na MTB systémy a cestné pedále.

1. Klasické pedále (Ploché pedále)

Sú plastové, alebo kovové. Plastové majú menšiu hmotnosť, no sú menej odolné aj bezpečné. Noha vám pri jazde môže skĺznuť dole. Sú vhodné na krátke vzdialenosti. Kovové pedále majú väčšiu hmotnosť, ale aj väčšiu odolnosť voči opotrebeniu. Sú vhodné na asfaltové či mierne terény. Ak chcete jazdiť aj v teréne, potom je vhodné si zakúpiť špeciálne pedále s väčšou šírkou nášľapnej plochy a ostrými pinmi.

Klasické pedále (Ploché pedále)

2. Nášľapné pedále

Majú úplne inú konštrukciu ako klasické pedále a s tretrou sú spojené pomocou „kufrov“. Tie sú pripevnené skrutkami k podrážke tretry. Používajú sa pri horských aj cestných bicykloch pre vyššiu efektivitu výkonu. S nášľapnými pedálmi zaberáte v hornej aj dolnej polohe. Pri nastupovaní ich zacvaknete do pedálov, pred zosadnutím z bicykla ich uvoľníte otočením päty do strany. Vyrábajú sa rôzne systémy nášľapných pedálov v závislosti od výrobcov. Rozlišujú sa aj hmotnosťou, podľa použitých materiálov. Čím sú ľahšie, tým sú aj drahšie.

Nášľapné pedále

Ako si vybrať plášte na bicykel

Platí zásada, že dobrý bicykel potrebuje aj kvalitné plášte. Tie sú, podobne ako pri autách, dušové aj bezdušové. Sú rôzne druhy – galuskové, pologaluskové, do terénu, na trekingový bicykel atď. Každý bicykel má doporučenú veľkosť aj šírku plášťa. Rozmer plášťa môže mať viacero označení. 28x1,40, 700x35, 37-662. Čo to znamená?

1. Rozmer 28 x 1,40

  • Je to rozmer v palcoch
  • Používa sa pri väčšine plášťov, s výnimkou plášťov na cestné bicykle
  • 28 je priemer v palcoch nafúkaného plášťa
  • 1,40 je vonkajšia šírka nafúkaného plášťa v palcoch

2. Rozmer 700 x 35C

  • Je to staršie ustálené francúzske označenie plášťa v mm
  • Používa sa najmä pri plášťoch na cestný a krosový bicykel
  • 700 je vonkajší rozmer nafúkaného plášťa v mm
  • 35 je vonkajšia šírka nafúkaného plášťa

3. Rozmer 37 – 622

  • Je to rozmer v mm, metrické označenie, tzv. E.T.R.T.O štandard.
  • Najpresnejšie označenie rozmerov plášťa používané u väčšiny plášťov
  • 37 je vonkajšia šírka nafúkaného plášťa v mm
  • 622 je vnútorný rozmer nafúkaného plášťa v mm

O tom, akú šírku plášťa môžete použiť pri vašej šírke ráfika, zistíte podľa našej pomocnej tabuľky. Šírka ráfika je vyznačená priamo na ráfiku. Napríklad 622-22 znamená, že 622 mm je vnútorný rozmer ráfika a 22 mm je vnútorná šírka ráfika.

Tabuľka veľkosti plášťa a šírky ráfika

Tabuľka veľkosti plášťa a šírky ráfika

Ako vybrať brzdy na bicykel

Podobne ako pri aute, sú cyklistické brzdy dôležitou súčasťou bicykla. Brzdy máme pri bicykloch ráfikovékotúčové. Ráfikové brzdy používajú väčšinou gumové koncovky, ktoré trú o telo ráfika kolesa, pohyb gumičiek dosahujeme pomocou kovového lanka. Pri kotúčových brzdách je to systém disku spojeného s nábojom kolesa, o ktorý trú platničky umiestnené v strmeni brzdy, pohyb platničiek zabezpečuje stláčanie kvapaliny.

1. Ráfikové brzdy

Najrozšírenejšie sú dva druhy - U-brake a V-brake

2. U-brake

Používajú sa pri cestných bicykloch, poprípade BMX bicykloch. Pri starších typoch bicykloch. Majú tvar písmena U majú rôzne dĺžky ramien, nižší brzdný účinok, uzavretú konštrukciu. Pri horských a krosových bicykloch sa už skoro nepoužívajú.

3. V-brake

Majú vyššiu efektivitu brzdenia, dlhšie ramená, tvar písmena V a používajú sa pri horských aj cestných bicykloch.

4. Kotúčové brzdy

Tu je brzdiaci kotúč pripevnený k náboju kolesa, náboj je stred kolesa, v náboji je ložisko a to sa krúti okolo osi. Sú to najvýkonnejšie brzdy a najspoľahlivejšie za každých poveternostných podmienok. Majú ale vyššiu hmotnosť, musia byť presne nastavené a sú drahšie ako V-brake. Kotúče používané na brzdenie sú uchytené o náboj systémom šestich dier + 6 šrób, alebo CenterLock. Ich veľkosť je od 140 do cca 200 mm, odstupňovaných po 20 mm. Čím je kotúč väčší, o to je lepší brzdný účinok.

Ako správne sedieť na bicykli

To je zásadná otázka pre pohodlie, komfort aj bezpečnosť. Môžete mať ten najlepší a najdrahší bicykel, ale ak na ňom budete zle sedieť, radosť z jazdy skončí predčasne. Platí, že sedlo má byť vždy vodorovne. Ani špičkou dohora, ani dodola. Ak budete mať sedlo „do kopca“, „užijú“ si vaše pohlavné orgány, budete sa na sedle šmýkať dozadu a rukami sa stále priťahovať dopredu. Ak budete sedieť „z kopca“, potom sa budete šmýkať dopredu a rukami sa permanentne odtláčať.

1. Výška sedla

Aj to je dôležitá vec. Sadnite si na bicykel a jeden z pedálov dajte do vodorovnej polohy so zemou a spustite ho k zemi. Nohu položíte pätou na pedál, by nemala byť vystretá, ale mierne pokrčená v kolene. Nemala by byť priveľmi pokrčená, ani natiahnutá. Výšku sedla si určíte aj podľa veľkosti rámu bicykla. Sedlová trubka by mala byť z rámu vysunutá 10 a viac centimetrov, a zároveň by riadidlá mali byť nižšie ako je sedlo. Ak máte sedlovku vysunutú cez hranicu odporúčania, potom si kúpte väčší rám, inak ho môžete poškodiť v mieste upnutia sedla.

2. Poloha chodidla

Keď už máte nastavenú výšku sedla, jeho polohu, tak je vhodné si nastaviť aj pedále. Nohy musia byť na pedáloch v rovine rovnobežne s kľukou, inak budete šliapať na bicykli s nohami od seba. Kĺb na palci by mal byť nad osou pedálu. Skrutky na podrážke, v kufroch, musia byť pevne dotiahnuté, aby sa vám noha nehýbala a dokázali ste sa z pedálov bez problémov odopnúť.

3. Nastavenie riadidiel

Dôležitá vec z pohľadu ovládania bŕzd a bicykla. Keď si sadneme na bicykel a ruky položíme na riadidlá, prsty natiahneme rovnobežne s rukou a brzdové páky by sa nám mali opierať o spodné časti končekov prstov. Vzdialenosť riadidiel a sedla závisí od vašej postavyhmotnosti. Na cestnom bicykli ste viac natiahnutýskrčený, pri horských bicykloch a pri jazde v kopcoch môžete byť viac narovnaný. Riadidlá môžete mať vyššie a bližšie k telu.

Vždy je dôležité mať nastavenú výšku sedla, polohu pedálov a mať správny rozmer bicykla. Komfort, estetika a jazdné vlastnosti sú totiž prvoradé a zvyšujú vašu chuť do bicyklovania. Nie je príjemné prísť domov deprimovaný po celodennom výlete na bicykli. Ak ste si nie istý nastavením, tak pri kúpe bicykla by vám správne nastavenie pedálov, sedla a správny výber veľkosti rámu mal poradiť aj personál predajne.

Pozrite si aj ďalšie články s cyklistickej tematiky, kde Vám poradíme: 

Tím Najsport