Ako nastaviť prehadzovačku na bicykli
15.05.2020

Ako nastaviť prehadzovačku na bicykli

Keď sa opýtate cyklistov, čo je najdôležitejšia vec na bicykli alebo elektrobicykli, tak to budú brzdyprehadzovačka. Bez nich by bol komfort, pohodlie a vôbec celková jazda iba trápením. Prehadzovačku potrebujete pri jazde do kopca, z kopca, ale aj po rovine. Pripraviť a nastaviť brzdy či prehadzovačku je preto pred sezónou pre každého cyklistu prioritou, dôležitá je aj diagnostika celého systému prehadzovačky, aj prešmykovača, zistiť chyby a odstrániť ich. Tu je krátky návod ako si to môžete urobiť aj doma.

Ako si môžete správne nastaviť prehadzovačku

Nastavenie spodného dorazu

Na úvod nastavenia prehadzovačky si nastavíme spodný doraz, tak že je reťaz na najmenšom prevodom koliesku a nepadá do rámu. Alebo nepreskakuje hore. To je prvý krok. Reťaz umiestnite na požadované miesto a všetko nastavujte pomocou dvoch dorazových skrutiek, ktoré sú na tele prehadzovačky.

Nastavenie horného dorazu

Keď už máte nastavený spodný doraz, vodiace lanká sú natiahnuté, potom nastavujeme horný doraz. Reťaz je na najväčšom pastorku, najľahšom prevode. Nastavenie je aj tu pomocou dorazovej skrutky. Správne nastavenie je také, kedy reťaz nepadá do výpletu kolesa, alebo nepadá na iné prevodové stupne. Vodiace lanká by mali byť pevne natiahnuté a pri preraďovaní by ste nemali mať žiadne problémy.

Nastavenie spodného a horného dorazu prehadzovačky

Správne nastavenú prehadzovačku spoznáte aj podľa zvuku. Pohyb reťaze na pastorkoch a v kazete by mala byť bez škrípania, nadmerného hluku, tichý a hladký. To je ovplyvnené medznými skrutkami, kladkami (vodiace a napínacie). Kladky sa pohybujú smerom von, alebo dnu. Od najmenšieho ozubeného kolesa, až po najväčšie. Dorazové skrutky sú označené ako „H“ a „L“.

  • H – je limitná vonkajšia poloha na najmenšom ozubenom kolese.
  • L – je limitná vnútorná poloha na najväčšom ozubenom kolese.

Nastavenie zadnej prehadzovačky

Pri nastavovaní prehadzovačky a dorazov je lepšie nepoužívať riadiace páčky, keďže napnutie lanka (indexovanie) je iné, ako pri ručnom nastavovaní medzných skrutiek. Vodiace lanko naťahujete rukou a napodobňujte ťah riadiacej páčky.  Otáčaním medzných skrutiek nastavujete kladky prehadzovačky. Tak aby správnym nastavením „H“ skrutky ste mali najideálnejším pohyb k najmenšiemu ozubenému kolesu a nastavením „L“ skrutky k najväčšiemu ozubenému kolesu.

Nastavenie H - skrutky na zadnej prehadzovačke

  • Reťaz musí byť na vpredu na najväčšom ozubenom kolese a na najmenšom kolese vzadu na kazete
  • Je potrebnú skontrolovať napnutie vodiaceho lanka pomocou nastavovacej skrutky radenia a to v smere hodinových ručičiek
  • Vodiace lanka je potrebné ťahať smerom dovnútra tak, aby reťaz ozubeného kolieska preskočila o jedno vyššie. Ťah musí byť plynulý a tichý

Nastavenie H skrutky na zadnej prehadzovačke

Nastavenie L - skrutky na zadnej prehadzovačke

  • L skrutka sa v prehadzovačke nastavuje aby zabránila pohybu reťaze do výpletu kolesa.
  • Na prevodníku vpredu by mala byť reťaz umiestnená v strede, pri dvojprevodníku na menšom ozubenom kolese, vzadu na kazete by mala byť reťaz umiestnená na druhom najväčšom koliesku.
  • Ak je radenie v poriadku, to znamená, že sa reťaz nepresunie plynule na najväčšie ozubené koleso, potom L skrutku utiahneme o štvrť otáčky.

Nastavenie L skrutky na zadnej prehadzovačke

Nastavenie B - skrutky na zadnej prehadzovačke

Je to skrutka, ktorá slúži na ovládanie uhlov tela prehadzovačky. Sú dva druhy. S pružinou a bez pružiny v hornom čape. Ak máte prehadzovačku s pružinou v hornom čape, potom ju nastavujete tak, že preradíte na najväčšie ozubené koliesko. Pružina by mala mať dostatočne napätie, aby kladka nedrela o ozubené koliesko. Ale ani by nemala byť veľká medzera medzi kladkou a ozubeným kolieskom. Mal by tam byť primeraná vôľa 2-4 mm.

Nastavenie B skrutky zadnej prehadzovačky

Nastavenie výšky prešmykača

Podstatné je, aby prešmykač nebol namontovaný príliš vysoko nad veľkým prevodníkom. Radenie by nebolo plynulé. Ak by to bolo naopak a prešmykač by bol príliš nízko, potom by mohlo prísť k poškodeniu reťaze. Aj preto výrobcovia na nové prešmykače dávajú nálepky s informáciou, ako ma byť prešmykač vysoko nad najväčším ozubeným kolesom na prevodníku. Ideálne je ak je vonkajšia hrana prešmykača od zubov kolesa vzdialená 1 až 2 mm

Nastavenie šírky prešmykača

Rám prešmykača by mal byť vždy vo vodorovnej polohe k zubom najväčšieho kolesa na prevodníku. Aby reťaz prechádzala paralelne medzi stenami rámu prešmykača. Inak bude drhnúť o jeho steny, alebo môže reťaz spadnúť z najväčšieho ozubeného kolesa. Pri nastavovaní prešmykača máme reťaz umiestnenú na najmenšom pastorku vzadu, na najväčšom vpredu a správnu polohu doladíme správnym napnutím vodiaceho lanka a upínacej skrutky prešmykača.

Nastavenie prešmykača

Najčastejšie problémy s prehadzovaním

Problém 1 – na jedno kliknutie nedokáže prehodiť o jedno koliesko hore, alebo dole:

Riešením je napätie vodiaceho lanka, ktoré je buď príliš slabé, alebo priveľmi napnuté. Je potrebné nastaviť indexovanie, čiže radenie koliesok podľa veľkosti na kazete.

Problém 2 – reťaz padá z kazety aj s prevodníka:

Nastavovacie skrutky prehadzovačky, aj prešmykača sú nesprávne nastavené.

Problém 3 – prevody na kazete sú správne nastavené, ale reťaz sa posúva priveľmi dopredu, jedným smerom:

Ak vám reťaz nepreradí na najmenší pastorok, alebo sa na najväčšom posúva do výpletu kolesa (aj naopak) môže byť poškodená pätka prehadzovačky (ohnutá, alebo inak mechanicky poškodená), treba jej výmenu.

Problém 4 – radenie na ľahšie prevody je bezproblémové, ale na ťažšie je pomalé a drhne:

Chyba je vo vodiacich lankách a bowdenoch, ktoré sú priveľmi opotrebované, skorodované, alebo nie sú dostatočne premazané. Je potrebná ich výmena.

Problém 5 – reťaz padá a preskakuje:

Skontrolujte kazetu aj prevodník, či nie sú opotrebované, zničené. Skontrolovať treba aj zuby, ich tvar a veľkosť.

Prečítajte si aj nasledujúce články zo série ako opraviť a ochrániť svoj bicykel:

Tím Najsport.