Z čoho sú zložené lyže (časť 1)
23.02.2023

Z čoho sú zložené lyže (časť 1)

Na výrobu zjazdových lyží a skialpových lyží sa používa predovšetkým kvalitné drevené jadro, ale aj množsto množstvo zaujímavých materiálov. Každý z nich má svoje jedinečné vlastnosti. Medzi najčastejšie používané patrí jadrové drevo, drevený kompozit, kov alebo rôzne syntetické náhrady, ktoré presne replikujú funkciu dreva s prihliadnutím na hmotnosť a jazdné vlastnosti. S výberom vhodných lyží na na zjazdovku či skialp vám radi a odborne poradíme v Najšporte. Zastavte s v kamenných predajniach Najšport alebo si produkty pozrite na našom e-shope. Tento článok nadväzuje na druhú časť - Z čoho sú zložené lyže (časť 2).

Tento článok sme rozdelili na dve časti. V prvej časti sa dozviete z čoho sú najčastejšie vyrobené jadrá lyží a v druhej časti sa pozrieme na ostatné materiály, kompozity, sklznice, hrany, flexie a pod. V tejto časti sa však budeme venovať jadru lyže, ktorá ovplyvňuje celkové jazdné vlastnosti:

Drevené jazdro z palovnie
Drevené jadro z jaseňa
Drevené jadro z topoľa
Drevené jadro z osiky
Drevené jadro z agátu
Drevené jadro z bambusu
Densolitové alebo PUR jadra
Drevené jadrá Air Core
Ostatné typy drevených jadier

Drevené jazdro z palovnie

Toto drevo by mal poznať každý skialpinista a niektorí freerdový jazdci. Je veľmi ľahké a aj to jeden z dôvodov prečo sa osádza práve na skialpinistické lyže. Jedná sa o veľmi ekologickú drevinu, ktorá rýchlo rastie, má nízku hustotu (približne 300 kg/m3) a je pomerne mäkká. Drevené jadro (angl. paulownie) býva často vystužené titanalom (zmes titánu a hliníka) alebo karbónom, pre zvýšenie torznej tuhosti lyže s dôvodu zachovania čo najnižšej hmotnosti.

Drevené jadro z jaseňa

Jedná sa o veľmi tvrdú a zároveň pružnú drevinu. Práve preto je ideálnu drevinou na výrobu zjazdových lyží. Často býva súčasťou sendvičových konštrukcií lyží a spolu s topoľom tvorí súčasť špičkových slalomových lyží, kde sa kladie dôraz na vysokú tuhosť, tlmenie vibrácií a vysoké rýchlosti. Drevo z jaseňa toto všetko spĺňa, navyše má dobré tlmiace vlastnosti a výbornú hustotu (približne 650 kg/m3), čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní s paulovniou.

Drevené jadro z topoľa 

Určite poznáte majestátny topoľ, tieto stromy sa vyznačujú vysokým vzrastom a hrubým pňom. Na druhej strane musia byť veľmi ohybné, pružné a dostatočné mäkké nato, aby odolali silnému vetru. Ako sme písali vyššie, často bývajú súčasťou sendvičových konštrukcií a spolu s jaseňom sú ideálnou zložkou lyží. Práve preto, že ma mäkšiu štruktúru (približne 380 kg/m3) musí byť vystužené kompozitom (titanal alebo karbón), aby sa dosahovala vyššia torzná tuhosť. Často sa tiež používa, ako drevo pod viazaním, pretože je mäkšie a dobre drží šrouby viazania pevne na svojom mieste.

Drevené jadro z osiky

Drevené jadro z osiky presne replikuje vlastnosti topoľa, navyše má o niečo hustejšiu a pevnejšiu konštrukciu (približne 400 kg/m3). Zaujímavosťou je že drevo z osiky nemá žiadne kanáliky, kade prechádza smola, takže je ideálnou materiálovou voľbou pre výrobu lyží.

Drevené jazdro z agátu

Jedná sa o veľmi tvrdú a ťažkú drevinu, ktorá dokonale odoláva vonkajším vplyvom. Jeho hustota je viac ako 700 kg/m3. Toto drevo sa využíva aj vďaka svojim vlastnostiam na výrobu bočných sidewallov, na zvýšenie centrálnej torznej tuhosti lyže a používa sa tiež na luxusných modeloch na zdôraznenie vzhľadu lyže.

Drevené jadro z bambusu

V poslednom období sa využíva na výrobu lyží aj bambus. Ide o stredne ťažkú drevinu, ktorá ma vhodné vlastnosti na výrobu lyží. Jej veľkou výhodu je ekologický proces spracovania a samozrejme aj výroby, nakoľko sa uvoľňuje menej CO2 do ovzdušia, ako iné porovnateľné dreviny. Má však jednu malú nevýhodu a to je vyššia hmotnosť. V súčasnosti sa však prikladá vyšší dôraz na znižovanie hmotnosti hlavne u skialpových a freeridových lyžiach

Densolitové alebo PUR jadra

Tento materiál sa používa na výrobu najlacnejších modelov lyží a pre niektoré modely dámskych lyží, kde je potrebné zohľadniť nízku hmotnosť a zachovať jazdné vlastnosti dreveného jadra. Tieto lyže sa vyrábajú s polyuretánovej pur peny s prímesou rôznych ďalších syntetických materiálov v závislosti od typu jadra. Takéto lyže si zachovávajú dobré vlastnosti a sú vhodné pre začiatočníkov a mierne pokročilých lyžiarov. Tiež sa hodia pre dámy, ktoré majú nižšiu váhu a nedokázali by pretlačiť lyže s dreveným jadrom - lyžovačka by bola pre ne jednoducho trápením. Tieto jadrá sa vyrábajú sériovo pri vstrekovaní syntetickej látky medzi jednotlivé vrstvy laminátu podľa 3D formy lyže. Sendvičové jadro tuhne pod vysokou teplotou a tlakom, pričom sa jedná o efektívny postup na výrobu lyží.

Drevené jadrá Air Core

vyrábané najmodernejšou technológou, kde sa pri výrobe odstráni prebytočné drevo formou drážky. Týmto procesom sa zníži jeho celková hmotnosť a vzniknú tak pozdĺžne priestory medzi jednotlivými vrstvami, ktoré sú vyplnené vzduchom. V konečnom dôsledku sa tak zníži celková hustota a hmotnosť lyže. Táto technológia sa využíva pri výrobe ľahkých lyží, kde sa nekladie taký dôraz na dlhotrvácnosť lyže, ale skôr na jej nižšiu hmotnosť.

Ostatné typy drevených jadier

Ostatné typy drevín ako je napríklad, smrek, borovica, jedla nie sú vhodné na výrobu lyží a to z dôvodu, že obsahujú vysoké množstvo živice a kanálikov, kade prúdi živica. Prečo je však tomu tak? Odpoveďou nie je fakt, že drevo nie je vhodné na výrobu lyží, práve naopak. Pre masovú výrobu lyží to jednoducho neprichádza do úvahy, každý kus by sa musel samostatne triediť čo by zvýšilo náklady na výrobu. Hodí sa skôr pre remeselníkov a majú výrobu, ktorá by bola zameraná práve na vlastnosti tohto dreva.

V zahraničí sa tiež stretneme s cédrom, ktorá má vyššiu hustotu (400 kg/m3), ako napríklad vyššie spomenuté ihličnany. Skôr sa využíva na výrobu prémiových modelov lyží, ktoré sú vhodné na ručné spracovanie. Céder má však množstvo výhod a dokáže konkurovať aj tvrdším drevinám ako je topoľové či osikové drevo.

Páčil sa vám tento článok? Nezabudnite si prečítať aj pokračovanie tejto série - Z čoho sú zložené lyže (časť 2). Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:

Tím Najšport