Z čoho sú zložené lyže (časť 2)
14.01.2022

Z čoho sú zložené lyže (časť 2)

V prvej časti série článku z čoho sú zložené lyže (časť 1), sme sa zamerali na drevené a kompozitné materiály jadra lyží. Porovnali sme ich, spomenuli ich výhody, nevýhody, použitie, štruktúru, tuhosť či jazdné vlastnosti. Tie sú azda najdôležitejšie a vytvárajú kľúčový pocit z lyžovačky.

V druhej časti sa pozrieme na materiály z troška iného uhla pohľadu. Povieme si niečo o karbóne, titáne, hliníku, kovových plátoch a výstuhách, hranách či sendvičových konštrukciách, ktoré sa v lyžiach, hlavne v tých tvrdších vyskytujú čoraz častejšie.

Karbón a kompozitné materiály
Titan a hliník (titanal)
Kovové pláty a výstuhy
Hrany a sklznice
Sendvičové konštrukcie
Inovatívne materiály a technológie

Karbón a kompozitné materiály

Použitie karbónu v lyžiach sa stáva čoraz zaujímavejšou alternatívnou náhradou za titánovo-hliníkové pláty, výstuhy alebo laminátové tkaniny. Karbón sa v lyžiach vyskytuje, ako výstuha pod viazaním, býva súčasťou jadra lyží (pláty) na spevnenie a odľahčenie celej konštrukcie so zachovaním ideálnych jazdných vlastností. Najmä na skialpových lyžiach môžeme vidieť aj tzv. kompozitné tkaniny (napr. rôzne pomery laminátu, sklolaminátu, flaxu a karbónu), mirežky alebo tkaniny, ktoré zvyšujú tuhosť, odolnosť a celkovú životnosť lyží. 

Kompozitné a karbónové vlákna v lyží sú usporiadané pozdĺžne a v rôznych smeroch: 

  • Biaxiál - je rozdelený na dve varianty, jedná je v tvare opakujúceho sa kosoštvorca pod 45 stupňovým uhlom, pričom jej vlastnosti sú hlavne na zvýšenie torznej tuhosti a prenosu energie na plochu lyže. Druhá varianta je biaxiál v tvare opakujúcich sa štvorcov a jeho vlastnosti sú určené na zvýšenie priečnej a pozdĺžnej tuhosti lyže pre lepšiu stabilitu a prenos sily na hrany.
  • Triaxiál - predstavuje kombináciu 45 a -45 stupňového uhla s pozdĺžnou výstužou. Jeho výhodou je zvýšenie tuhosti, lepší prenos energie a zlepšenie jazdných vlastností.
  • Quadraxiál - predstavuje kombináciu oboch vyššie spomenutých biaxiálov a triaxiálov s výhodou všetkých vlastností.

Všetky smery umiestnenia vlákien ovplyvňujú hlavne torznú tuhosť a prenos energie z nôh na plochu lyže, čím vytvárajú celkový pozitívny dojem z lyžovania.

Kompozitné materiály

Titan a hliník (titanal)

Titán a hliník sa v zjazdovom lyžovaní používa len posledných 25 rokov. Spočiatku bol nahradzovaný sklenenými vláknami, laminátom a inými tvrdými drevinami, ktoré by za iných okolnosti zvyšovali tuhosť lyže. Tieto materiály sa však začali inovovať, vznikali rôzne titanalove výstuže (s rôznym pomerom zliatiny) pod viazaním, pozdĺž lyží alebo len na miesta, kde je to potrebné. Okrem toho majú vynikajúce vlastnosti. Lyže z tohto materiálu sú o niečo ľahšie, ako celodrevené varianty. Dobre pohlcujú vibrácie, ovplyvňujú celkovú torznú tuhosť lyží. Pri modeloch, kde sa vyžaduje extra tvrdosť sa používajú dokonca dva pláty pod sebou a vzniká tak jedinečná sendvičová konštrukcia.

Kovové pláty a výstuhy

Sa v súčasnosti používajú iba na zjazdové a pretekárske lyže na dodanie extra tuhých jazdných vlastností, ktoré za iných okolností nemôže dosiahnuť hliník alebo karbón. Tieto materiály sú síce ľahšie, no čo sa týka tuhosti a schopnosti pohlcovať vibrácie, nie sú až tak vhodné pre profesionálne disciplíny. Kovové pláty alebo výstuhy v rôznom pomere titánu, železa či hliníka sú ideálne pre zvýšenie celkovej tuhosti lyže, zníženie vibrácií, no na druhej strane za cenu zvýšenia hmotnosti lyží. Práve preto nie sú vhodné na freeridové a skialpové lyže, kde sa počíta každý gram navyše.

Kovové pláty a výstuhy

Hrany a sklznice

Hrany a sklznica má obrovský vplyv na hmotnosť lyží. Čím je pevnejšia sklznica a hrana, tým je vyššia hmotnosť lyže a výrobcovia to dobre vedia. Sklznica je zložená prevažne z plastu a iných materiálov, ktoré zvyšujú jej tuhosť a životnosť. Hrany sú vyrobené prevažne zo železa, takže tiež na váhe moc neuberajú, skôr naopak. Výrobcovia sa snažia o znižovanie váhy aj tým že hrúbku sklznice upravujú, no niekedy to môže mať negatívny vplyv na životnosť lyží. Brúsením a používaním sa hrany aj sklznica časom zrežu.

Sendvičové konštrukcie

Jadro sendvičových konštrukcií je najčastejšie z dreveného materiálu (paulownia, jaseň, topoľ, agát, bambus, agát a iné drevená jadrá), no vyskytujú sa aj iné varianty napr. PUR jadra, Air Core alebo Densolite. Lyže vyrobené so sendvičovou konštrukciou sú náročnejšie na výrobu, drahšie, ťažšie, odolnejšie, presnejšie, ovládateľnejšie a rýchlejšie. Sendvičová konštrukcia sa používa najmä na drahších športových a profesionálnych závodných lyžiach.

Sendvičové konštrukcií lyží

Inovatívne materiály a technológie

Množstvo súčasných výrobcov používa inovatívne materiály vo svojich lyžiach s cieľom znižovania hmotnosti, zvyšovania torznej tuhosti, odstránenie vibrácií lyží hlavne pri vysokých rýchlostiach a mnoho ďalších užitočných inovácií, ktoré zlepšujú celkový dojem z jazdy. Poďme však na jednotlivé príklady:

  • Najväčší výrobca lyží Atomic používa na svoje najvyššie modely technológiu Servotec (špeciálny elastomer, ktorý redukuje nadmerné vibrácie lyže pri vysokých rýchlostiach).
  • Slovinský výrobca Elan používa patentovanú technológiu Amphibio (pravé a ľavé lyže pre ešte lepší a kontrolovanejšie nájazd a výjazd zo zákrut).
  • Výrobca lyží Hed predstavil najnovšiu technológiu KERS (patentovaný čip umiestnení v lyží výrazne redukuje otrasy a zvyšuje torznú tuhosť pri vysokých rýchlostiach).
  • Ani Rossignol nezostáva v úzadí a tento rok predstavil najnovšiu technológiu Flex Tip (adaptívna kontrola torznej tuhosti lyží) a Line Control Technology (zabezpečuje dynamickú kontrolu, redukuje vibrácie a poskytuje stabilitu za každých podmienok).

Páčil sa vám tento článok, prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:

Tím Najšport