Z čoho sa vyrábajú rámy pre bicykle a elektrobicykle. Veľké porovnanie materiálov a konštrukcií
11.04.2022

Z čoho sa vyrábajú rámy pre bicykle a elektrobicykle. Veľké porovnanie materiálov a konštrukcií

Kvalitný rám je kľúčovou časťou celého bicykla alebo elektrobicykla. Od jeho spracovania, použitého materiálu pri výrobe a voľby vhodnej geometrie sa odvíjajú ideálne jazdné vlastnosti, ktoré ovplyvňujú predovšetkým pohodlie a hmotnosť vášho dvojkolesového tátoša.

Konštrukcia samotného rámu a materiál z čoho je vyrobený určujú tiež stabilitu, tlmenie nárazov a vplývajú na výkon samotného bicykla. Materiál cyklistického rámu je bezpochyby jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré musíme zvážiť pri kúpe elektrického alebo štandardného bicykla. V tomto článku sa dočítate, ako rozdeľujeme rámy, povieme si o ich vlastnostiach a zistíte tiež, aký je pre vás najvhodnejší.

Oceľové rámy
Hliníkové rámy
Karbónové rámy
Ostatné zliatiny a špeciálne rámy
Ďalšie vlastnosti rámov

Oceľové rámy

Vývoj prvých cyklistických rámov začal v znamení ocele. Jednalo sa o vôbec prvé bicykle, ktoré boli vyrobené už v roku 1816. Výhodou týchto bicyklov je ich vysoká tuhosť a veľmi nízka cena. Sú akýmsi štandardom, no v poslednej dobe sa výrazne tlačí na znižovanie hmotnosti bicykla a tak rámy môžeme nájsť len na tých najlacnejších modeloch. V prípade e-bikoch sa takmer nevyskytujú nakoľko sú veľmi náročne na prácu a majú vysokú hmotnosť. Ich výhodou je tiež jednoduchá oprava, nízka obstarávacia cena. Musíme zdôrazniť aj nevýhody v podobe vyššej hmotnosti, možnosti korózie a zložitejšie použitie pri celoodpružených bicykloch. V modernom cyklo priemysle sa používajú čoraz častejšie aj rôzne zliatiny s prísadou chrómu a molybdenu. Týmto spôsobom je možné výrazne znížiť váhu bicyla a taktiež aj hrúbku samotných trubiek.

Oceľové rámy

Hliníkové rámy

Hliníkové rámy sú v súčasnosti najobľúbenejším materiálom pri konštrukcií bicyklov a elektrobicyklov. Niekedy ich môžete nájsť pod názvom dural. Podľa aktuálnych odhadov predstavuje až 65 % svetovej produkcie bicyklov a 85 % produkcie e-bikov. Prečo je vlastne tomu tak? Dôvod je veľmi jednoduchý - hliník je cenovo dostupný, je mimoriadne pevný, vysoko pružný, ľahko sa vyrába a opracúva a v konečnom dôsledku je pomerne ľahký (v porovnaní s inými materiálmi, ako je napr. oceľ je až o 50 % ľahší). Tieto kľúčové vlastnosti z neho vytvárajú ideálneho kandidáta na rám bicykla. Z názvu síce vyplýva že sa jedná o hliníkový profil, no v praxi sa stretávame najmä zo zliatinov medi, hliníka a horčíka. Určite ste už počuli o rôznych zliatinách 6061 alebo 7005, ktoré sú označované štvor-ciferným číslom. V skratke povedané, čím je toto číslo vyššie tým sa jedná o kvalitnejší hliník:

  • Zliatina hliníka 6061 - je bežná hliníková zliatina, ktorú nájdete na väčšine konštrukcií bicyklov a e-bikov. Je cenovo dostupnejšia, ľahšia a veľmi ľahko sa s nou pracuje. 
  • Zliatina hliníka 7005 - je menej bežná hliníková zliatina, ktorá sa používa na prémiovejších modeloch bicyklov a e-bikov. Hliník tejto kategórie je pevnejší, odolnejší voči korózii ako hliník 6061.
  • Skandiové rámy - Predstavujú špeciálnu zliadinu skandia a hliníka, ktorá disponuje výnimočnou pevnosťou a nízkou váhou. Nevýhodou je príliš vysoká cena a nižšia životnosť v porovnaní s klasickým hliníkom. Maximálna dĺžka životnosti je 5 rokov pri bežnom používaní.

Hliníkové rámy

Karbónové rámy

Karbón alebo iným slovom aj uhlíkové vlákno sa považuje za špičkový materiál na výrobu cyklistických rámov. Prvé takéto rámy sa začali objavovať na trhu už po roku 2000 a aktuálne sú súčasťou mnohých prémiových modelov. Uhlíkové vlákno je vyrobené z uhlíkových plátov, ktoré sa priemyselne spájajú a formujú špeciálnou živicou. Výhodou karbónu je oveľa väčšia tvrdosť v porovnaní s hliníkom, vysoká odolnosť a extrémne nízka hmotnosť. Tento materiál, tiež umožňuje výrobcom dizajnovať bicykle so zaujímavejšou geometriou a prvotriednymi vlastnosťami Taktiež výrobne pohlcuje vibrácie a v prípade prasknutia sa dá pomerne ľahko opraviť. Koniec koncov uhlíkové vlákno je impozantnejšie ako hliník, no stále je oveľa náchylnejšie na poškodenie, ako oceľové alebo titánové rámy. Je náchylné na bočné nárazy a bočný tlak. Nedeformuje sa, skôr praskne nakoľko pružnosť je veľmi obmedzená a často iba v určitom smere. Jeho ďalšou nevýhodou je pomerne vysoká cena a o niečo nižšia životnosť (v porovnaní s oceľou alebo hliníkom). Sú tiež obľúbenou alternatívou pre pretekárske bicykle, na bike-maratóny, cestné preteky a čoraz viac obľúbené aj u rekreačných cyklistov či na výrobu elektrobicyklov.

Karbónové rámy

Ostatné zliatiny a špeciálne rámy

Titánové rámy

Jedná sa o výborný materiál, ktorý je však ťažko tvarovateľný a zle sa s nim pracuje. Na spájanie rámov je potrebný špeciálny technologický postup, ktorý vyžaduje naozaj skúsených odborníkov. Nevýhodou je tiež cena, ktorá ďaleko prekračuje karbónové rámy. Výhodou titánu je, že je veľmi pevný, trvácny a často výrobcovia garantujú doživotnú záruku na bicykel. V súčasnosti je dosť náročne nájsť výrobcu titánových rámov. Netreba zabúdať, že titán sa odlišuje kvalitatívne a ďaleko prevyšuje cenu štandardných bicyklov.

Magnéziové rámy

Iným slovom aj horčíkový rám je špeciálna zliatina magnézia s veľmi nízkou hmotnosťou, anti-vibračnými vlastnosťami, pevnosťou a nízkou hmotnosťou. To prečo sa tieto rámy takmer nepoužívajú je vysoká cena, no stále nižšia v porovnaní s titánovou variantou. Ďalším problémom je náročný postup výroby, vysoká miera poškodenia v prípade vzniku korózie, čo v konečnom dôsledku znižuje životnosť bicykla.

Drevené rámy

Kompozitné drevo prináša radu výhod a to nielen pre samotného jazdca, ale aj pre prírodu. Ste ekologicky zmýšľajúci človek? Tak potom drevený rám bude pravdepodobne ideálnou alternatívou pre vaše potreby. Drevo je vhodný materiál - tlmí vibrácie, je ľahké a ekologické.

Bambusové rámy

Tento jedinečný exotický materiál nájdeme dnes azda všade. Výnimočnosťou nie je ani použitie v cyklistickom priemysle a hlavne pre environmentálne zmýšľajúcich ľudí.

Grafénové rámy

Sú skôr hudbou budúcnosti, nakoľko tento materiál sa získava len veľmi ťažko a spájanie do štruktúr je veľmi náročné. V súčasnosti prebieha výskum a prvé prototypy čoskoro uzrú svetlo sveta. Podobne, ako počas milénia na začiatku 21 storočia kedy prišiel karbón, sa do 5 až 10 rokov dočkáme novej revolúcie vo výrobe grafénových rámov.

Ďalšie vlastnosti rámov

Výrobné procesy a trendy na trhu s cyklistikou aj naďalej ovplyvňujú konečný výsledok - aké vlastnosti bude mať rám bicykla a ako to ovplyvní celkovú jazdu na bicykli či e-biku? Odpoveď je jednoduchá, materiál, stavba, hmotnosť a geometria sú kľúčovou vlastnosťou, poďme sa pozrieť prečo. Materiálu a stavbe sme venovali doterajšie riadky, poďme sa pozrieť na hmotnosť a geometriu:

  • Hmotnosť - Je základný faktor pri výbere správneho rámu, okrem iných vlastnosti o ktorých sme si povedali vyššie (trvácnosť, tuhosť, kvalita, dizajn, komfort a pod.). Ak by sme to zobrali z jednoduchého uhla pohľadu, tak najľahšie sú karbónové rámy, potom by sme mohli zaradiť špeciálne rámy (magnéziové a titálnové), nasledujú hliníkové rámy (zliatiny 6061, 7005 a skandiové) a najťažšie sú oceľové rámy.
  • Geometria - Druhou vlastnosťou je geometria samotného rámu. Musíte si byť istý čo vlastne chcete a na akú cyklistickú aktivitu budete daný bicykel alebo elektrobicykel používať. Agresívnejšia geometria pre cyklistické disciplíny, ako je napr.: xc, bikemaratóny, enduro, trail či downhill. Športovejšia geometria pre cestnú cyklistiku a gravel. Štandardná geometria pre cross country, treking a dlhé jazdy alebo jednoduchá geometria pre mestské bicykle alebo skladačky so vzpriameným posedom. Všetko v konečnom dôsledku závisí od toho aké sú vaše ciele - športovejšia geometria je aktívnych jazdcov alebo naopak pohodlnejšia vzpriamená geometria pre rekreačných jazdcov.

Páčil sa vám článok? Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:

Tím Najšport