7 najčastejších chýb pri servise vášho bicykla alebo e-biku
12.03.2024

7 najčastejších chýb pri servise vášho bicykla alebo e-biku

Správna a pravidelná starostlivosť o váš bicykel alebo e-bike je kľúčovým faktorom pre udržanie dobrej kondície vášho dvojkolesového tátoša po dlhú dobu. Servisu sme venovali už mnoho blogov. Dočítať sa o nich môžete aj v článku, ako spraviť predsezónny servis bicykla alebo 5 problémov s bicyklom, ktoré si dokážete opraviť sami. Poďme s však pozrieť na servis s troška iného uhla pohľadu. Povieme si najčastejších chybách, ktoré sa často stávajú pri údržbe a servise bicykla či elektrobicykla.

1. Investujte do kvalitného cyklistického náradia
2. Nikdy nedoťahujte závity tvrdou silou
3. Pozor na nesprávne mazanie reťaze
4. Montuje pedále na správny závit
5. Zoraďujte komponenty v takom poradí, v akom vykonávate servis
6. Dbajte na správne umývanie bicykla
7. Používajte mazivo na správnych miestach

1. Investujte do kvalitného cyklistického náradia

V prvom rade si musíte byť istý, že máte kvalitné náradie na servis vášho dvojkolesového tátoša. Malá investícia do vhodného cyklo-náradia sa vám časom vráti a v podstate si do slova “na seba zarobí”. Nikdy nie je na škodu používať momentový kľúč s ktorým viete presne odhadnúť silu potrebnú na utiahnutie akéhoľkovek komponentu na vašom bicykli.

Taktiež by ste nemali zabúdať pravidelne kontrolovať stav svojho náradia. Opotrebené treba jednoducho vyhodiť a ďalej nepoužívať, môže sa stať že ak je napr. imbusový kľúč príliš opotrebený, koledujete si o poškodenie skrutky a v tom najhoršom možnom prípade aj strhnutie celého závitu. Dobre si to premyslite, lebo prípadná oprava vás môže vyjsť oveľa drahšie.

Investujte do kvalitného cyklistické náradia

2. Nikdy nedoťahujte závity tvrdou silou

Nikdy nie je na škodu používať momentový kľúč s ktorým viete presne odhadnúť silu potrebnú na utiahnutie akéhokoľvek komponentu na vašom bicykli. Obzvlášť ak máte karbónový rám, predstavec, sedlovku alebo riadidlá. Všade tam je označenie v Nm (newton metroch - jednotka sily krútiaceho momentu) maximálna uťahovacia sila odporúčaná výrobcom. Ak to budete robiť tzv. “od oka” koledujete o veľmi drahé ponaučenie v podobe prasknutého komponentu alebo v tom najhoršom prípade aj rámu. To vás v konečnom dôsledku môže vyjsť aj na niekoľko stoviek eur. Pamätajte na to, že v súčasnosti už nemusí byť nič dotiahnuté tzv. “na fest”, preto si určite zadovážte momentový kľúč.

3. Pozor na nesprávne mazanie reťaze

Správne mazanie reťaze a komponentov je obzvlášť dôležitou súčasťou servisu. Používajte kvalitné teflónové spreje určené na pohon bicyklov alebo špeciálny olej na reťaze. Nanášajte vždy primeranú vrstvu a radšej postup zopakujte. Nikdy nestriekajte sprejom kade-tade, aby sa olej nedostal tam kam nemá (napr. na plášť, kotuč, pedále a pod.). 

Dávajte si obzvlášť pozor, ak ste majiteľmi bicyklov alebo e-bikov, ktoré majú kotúčové brzdy. Pred samotnou aplikáciou je vhodné zadný kotúč a brzdu prekryť čistou handrou z toho dôvodu, aby sa nedostalo mazadlo na kotúč alebo nebodaj na samotnú brzdu. Ľahko tak môže stať, že sa brzdové doštičky zanesú olejom. Pokiaľ sa tak stane, brzdy začnú otravne pískať, brzdenie bude obmedzené a niekedy až nefunkčné. V najhoršom prípade si budete musieť zadovážiť novú sadu brzdových platničiek. Podobne sa vám môže stať ak naraz aplikujete príliš hrubú vrstvu oleja.

Najlepší servis bicyklov a e-bikov

4. Montuje pedále na správny závit

Toto je azda najdôležitejší bod, pri ktorom dochádza k najčastejších chybám hlavne, ak ste začiatočník. Uistite sa že montujete pedále správnym smerom a na správny závit. Označenie je vždy pri závite pedála L (left) ľavá strana a R (right) pravá strana. Ľavý pedál sa vždy montuje na ľavú kľuku a pravý na pravú. Vyzerá to jednoducho, no vždy sa dá pomýliť. Nezabúdajte že najprv ho osaďte voľne rukou na správne miesto a až potom použite imbus alebo pedálový kľúč (prípadne akýkoľvek vidlicový kľúč).

5. Zoraďujte komponenty v takom poradí

Zoradiť si komponenty v správnom poradí, ako vykonávate servis dáva celkom zmysel. Väčšina bežných zákazníkov rozhodne nie sú špičkový mechanici a ak sa predsa len rozhodnete servisovať si bicykel svojpomocne, dodržuje jednoduché zásady a zoraďte si komponenty podľa toho, ako boli uložené. Je to dôležité hlavne ak sa púšťate napríklad do čistenia alebo výmeny stredového zloženia, hlavového zloženia, nábojov alebo kazety. V ideálnom prípade môžete použiť svoj inteligentný smartfón a spraviť si niekoľko záberov hneď, ako komponent rozoberiete.

Montuje pedále  na správny závit

6. Dbajte na správne umývanie bicykla

Správne umývanie a čistenie je alfa a omega celého procesu servisovania. Určite vám neodporúčame jazdiť na zašpinenom bicykli. Všetky nánosy špinavej vody, hliny, bahna a prachu sa môžu nachádzať na vašom hnacom ústrojenstve. To vytvára ideálne podmienky na skorý odchod vašich komponentov do dôchodku. Trpí tým nielen reťaz, ale aj kľuky, kazeta, prehadzovačka, vidlica a brzdy. V zásade udržujte hnacie ústrojenstvo v čo najčistejšom stave a vždy premazané. Brzdy a brzdové kotúče musia byť čisté a odmastené. Nohy vidlice udržujte po každej jazde v čistom stave, aby sa nezanášala. 

Obzvlášť si dávajte pozor, ak používate tlakový čistič alebo agresívne odmasťovače, ktoré môžu v ideálnej kombinácií dstať mazivo a olej s vášho hlavového zloženia alebo nábojov. To jednoducho neschcete, preto udržujte primeraný odstup od wapky min. 20-30 cm a odmasťovače v okolí hnacích oblastí radšej nepoužívajte.

7. Používajte mazivo na správnych miestach

Pokiaľ rozoberáte pedále, použite malé množstvo spreja alebo akéhokoľvek oleja pri jeho opätovnej montáži. Ak ho nepoužívate, tak by ste mali začať, pretože v prípade demontáže sa môže záviť aj po ročnom používaní doslova “zapiecť”. Takýto závit potom ťažko povolíte, vyžaduje to často návštevu servisu alebo použitie extrémne hrubej sily. Pri tomto manévry si môžete zraniť prsty alebo hánky o zem, prípadne o kľúky či pastorky. Odporúčame tiež mazivo používať na všetkých pohyblivých miestach nielen na reťazi, ale aj v oblasti prehadzovačky či prešmykača.

Páčil sa vám článok? Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:

Tím Najšport