Pri výbere medzi Shimano a Sram sa väčšina cyklistov pýta, ktorá značka je lepšia. Jednoznačná odpoveď však neexistuje – Shimano je dominantné na cestných bicykloch, zatiaľ čo Sram vedie v horskej cyklistike. Rozdiely nájdeme aj v brzdách, radení či technológiách, čo môže výrazne ovplyvniť jazdecký štýl aj komfort.
Výber medzi komponentami Sram a Shimano je dôležitým rozhodnutím. Rozhodli sme sa preto porovnať pohon, brzdy a ďalšie kľúčové komponenty na vašom bicykli alebo elektrobicykli. Shimano a Sram patria medzi popredných výrobcov cyklistických komponentov. Väčšina bicyklov bude mať pravdepodobne jeden z týchto pohonov. Mnoho jazdcov je verných jednej značke a komponentov na základe osobných skúseností, preferencií, jedinečných parametrov a jazdných vlastností.
S výberom cyklistických komponentov vám radi a odborne poradíme v predajni Najšport alebo na našom e-shope. Je pomerne náročne zodpovedať otázku, čo je lepšie, či SHIMANO alebo SRAM. Namiesto toho sa budeme zaoberať vájomným porovnaním jednotlivých komponentov a dielov, poďme na to!
Stručná história týchto značiek
Kľúčové body pri porovnávaní Sram vz. Shimano
Rozdiely v jednotlivých komponentoch
Zhrnutie na záver
Stručná história týchto značiek
SHIMANO
Spoločnosť Shimano bola založená v roku 1921 v mestečku Saki v Japonsku. Firma bola zameraná na výrobu prehadzovačiek a voľnobežiek pre zadné prehadzovačky. Založil ju Shozo Shimano V tej dobe boli expertom vo svojom obore a zakrátko si vybudovala silné meno vďaka špičkovej kvalite a pro zákazníckemu prístupu. Vedenie spoločnosti bolo v rodinnom kruhu a behom 50. Rokoch sa z malej spoločnosti stala jedna z najvýznamnejších na trhu s cyklistickými komponentami. Shimano má dnes podiel na trhu s cyklistickými komponentmi viac než 50 % celosvetovo.
SRAM
Sram je americká značka, ktorá vznikla v roku 1987 v Chicagu. Zakladateľom bol Stan Ry Dy, Scott King a Sam Petterson. Firma spočiatku vyrábala iba reťaze pre bicykle. Vymysleli tiež špeciálne otočné radenie vďaka čomu sa stalo prehadzovanie rýchlejšie, presnejšie a pohodlnejšie. Za 30 rokov začal Sram rýchlo rásť a rozširoval sa do celého sveta. Sram sa teda aj vďaka značkám ako RockShox, Zipp, PowerTap a Truvativ stala hneď po Shimanu druhým najväčším výrobcom cyklistických dielov. V roku 2021 sa odhadoval podiel SRAM na cca 15–20 %, pričom výrazne rastie v MTB segmente.
Kľúčové body pri porovnávaní Sram vz. Shimano
- Shimano je popredný výrobca komponentov, ktorá má viac ako 100 ročnú tradíciu výrobu v Japonsku. Kdežto Sram je oveľa mladšia značka, ktorá otvorila svoje brány až v roku 1987 v Chicagu.
- Shimano má dvakrát viac dielov, ako Sram. V cestnej cyklistike za posledné obdobie dominuje Shimano a v horskej cyklistike zasa Sram.
- Čo sa týka bezdrôtového systému, tak Shimano sa skôr orientuje na cestnú cyklistiku. Môžeme tu nájsť kategórie ako 105, Ultegra či najvyšší model Dura-Ace. Na porovnanie bezdrôtový systém AXS od Sramu prináša veľa zaujímavých výhod.
- Sram sa snaží rýchlejšie aplikovať svoj vývoj a nové poznatky do praxe. Shimano sa viac zameriava na testovanie svojich technológií než ich vypustí do sveta.
- V hydraulických brzdách používa Shimano klasický minerálny olej. Naopak Shimano využíva brzdovú kvapalinu DOT 5.1.
- Bezdrôtová technológia Sram v horskej cyklistike je plne bezdrôtová, kdežto Shimano pri MTB využíva aj kabeláž.
- Schéma hierarchie komponentov základnej, strednej, vyššej a najvyššej rady:
Porovnanie komponentov SHIMANO vz. SRAM |
||||
---|---|---|---|---|
Hierarchia | Cestné SHIMANO | Horské SHIMANO | Cestné SRAM | Horské SRAM |
Základné modely | Tiagra | Deore | Apex | SX a NX |
Stredné modely | 105 | SLX | Rival | GX |
Vyššie modely | Ultegra | XT | Force | X01 |
Najvyššie modely | Dura-Ace | XTR | Red | XX1 |
Shimano ponúka širšie portfólio, ktoré pokrýva aj mestské a trekkingové bicykle (napr. Alivio, Acera, Tourney). Sram tieto segmenty prakticky nerieši. Shimano má v cestnej cyklistike aj cenovo dostupné sady pre začiatočníkov, zatiaľ čo Sram začína drahšie.
Rozdiely v jednotlivých komponentoch
Posledných 30 rokov si Sram a Shimano navzájom konkurujú. To prinieslo množstvo fantasticky ladených komponentov. Poďme sa pozrieť na ich najväčšie technologické a dizajnové rozdiely.
Prehadzovačky a radenie
Shimano a Sram majú veľmi odlišné prístupy k dizajnu radenia pri cestných bicykloch. STI Dual Control vz. DoubleTap od Sramu sú špičkovo prepracované. Obe sú však veľmi spoľahlivé a intuitívne. Elektrický pohon Shimana je Di2. Sram využíva AXS. Shimano používa najčastejšie hliníkové zliatiny pre ich najlepšie vlastnosti, naopak Sram využíva alu zliatiny a uhlíkové vlákno. Shimano Di2 má v roku 2024 už 12-rýchlostné verzie (Ultegra, Dura-Ace), zatiaľ čo SRAM AXS je dostupné až do 13-rýchlostnej verzie v gravel segmente (XPLR).
Kľuky a prevodníky
Shimano je známe svojimi kľukami Hollowtech, ktoré sú určené na hliníkové kľuky. Tie sú vyrobené z dvoch samostatných časti spojených dohromady, čím sa zachová ich mimoriadná tuhosť a nízka hmotnosť. Pri vyšších kategóriách používa Sram karbón, ktorý je vyrobený z uhlíkových plátov a vlákien spojených živicou. Má vyššiu pevnosť no na druhej strane je háklivý na prasknutie. Hollowtech však poskytuje rovnaký výkon, ako karbón avšak s vyššou odolnosťou. O rozsahu prevodov v závislosti od píly by sa dalo polemizovať veľmi dlho a vyžaduje to skôr samostatnú kapitolu. Jendo je však jasne - uvedenie na trh 12 rýchlostných systémov prinieslo mnoho výhod pre obe značky. Rozsah prevodov sa napríklad s príchodom Sram Eagle do značnej miery vyriešil aj napriek jednoprevodníku, kdežto jednoprevodníky z 11 rýchlostným pohonom zostali pozadu, pre znížený rozsah prevodov. Pokiaľ chcete viac informácií prečítajte si článok - Jednoprevodník alebo dvojprevodník, čo je lepšie?
Brzdy
V súčasnej dobe skoro všetky pohony Sram aj Shimano používajú hydraulické kotúčové brzdy. Rozdielne sú v tomto prípade použité brzdové kvapaliny. Shimano využíva minerálny olej, ktorý je hydrofóbny, má dlhú životnosť a je stabilný no nekamaráti sa s vodou. Pokiaľ sa do systému dostane voda treba ho nanovo odvzdušniť a vymeniť. Naopak Sram používa DOT čo je Hygroskopická kvapalina, ktorá absorbuje vodu zo vzduchu a hromadí ju. DOT môže poškodiť citlivé povrchy na bicykli, preto je práca s ním zložitejšia. Na rozdiel od minerálneho oleja je korozívny. Minerálny olej od Shimana vyžaduje servis cca raz za 1–2 roky, DOT od SRAMu zvyčajne častejšie – raz ročne alebo po 100–150 hodinách jazdy.
Čo sa týka brzdových pák, tak tie sa líšia vzhľadom na rozdielne technológie. Brzdy Shimano používajú Servowave, vďaka čomu je brzdenie rýchlejšie, efektívnejšie a doba reakcie sa skracuje. Naopak brzdy od Sramu využívajú Swinglink, ktorý znižuje mŕtvy bod počas brzdenia a zvyšuje progresívny výkon počas ťahu. Obe technológie fungujú perfektne a je na jazdcoch k čomu budú naklonený. Shimano v roku 2023 predstavilo novú generáciu bŕzd s kratšou pákou a lepšou moduláciou, SRAM naopak rozvíja „stealth“ hadičky pre lepšiu aerodynamiku.
Zhrnutie na záver
Popularita značiek Shimano a Sram je zréjma, no nie vo všetkých odvetviach cyklistiky. Pri cestných bicykloch jednoznačne dominuje Shimano, ktoré má až 76 % používateľov. Sram má v tomto odvetví cyklistiky iba 18,5 % priaznivcov. Čo sa týka horských bicyklov, tak tu môžeme vidieť že je to presne naopak. Sram používa až 71,5 % cyklistov, naopak Shimano iba 27,7 %. Pomerne vyrovnané to má cyklokros, treking a gravel, kde Shimano (51,1 %) mierne predbehlo Sram (46,9 %). Nesmieme tiež zabudnúť na tretieho najviac zastúpeného výrobcu cyklistických komponentov - Capagnolo. Koniec koncov, je jedno čo si vyberiete, dôležité je aby ste boli spokojný a všetky parametre vyhovovali vaším potrebám. Pred kúpou vám určite odporúčame dané modely vyskúšať, aby ste si mohli byť na 100 % istý.
V roku 2023 podľa portálu Cycling Industry News malo Shimano 76 % podiel na cestných pretekoch World Tour, zatiaľ čo SRAM dominovalo v MTB sérii UCI World Cup s podielom vyše 70 % medzi elitnými jazdcami.
Páčil sa vám článok, prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:
- Shimano 105 Di2 je konečne tu! Spoznajte tento 12-rýchlostný pohon
- Ako nastaviť tretry, kufre a pedále na vašom bicykli
- 8 tipov, ako sa stať rýchlejším cyklistom
Tím Najšport