Jednoprevodník alebo dvojprevodník
02.08.2021

Jednoprevodník alebo dvojprevodník

Jednoprevodník alebo dvojprevodník?

V tomto článku sa pozrieme na najčastejšiu problematiku asi každého cyklistu a bikera. Zvoliť jednoprevodníkdvojprevodník alebo radšej trojprevodník? V nedávnej minulosti sa veľmi riešila otázka počtu prevodov. Poďme sa teda pozrieť na kľuky a prevodníky, ako tomu bolo v minulosti a aké riešenia sú aktuálne najžiadanejšie.

Trojprevodník je takmer minulosťou
Dvojprevodník je skoro všade
Jednoduchá funkcia jednoprevodníka

Trojprevodník je takmer minulosťou

Trojprevodník je aktuálne na ústupu, no stále ho nájdeme na bicykloch nižšej cenovej relácie. Platilo, že čím viac prevodov mal daný bicykel, tým to bolo lepšie pre jazdca. Pôvodne sa vychádzalo z počtu prevodov cestných bicykloch a zistilo sa, že do terénu je potrebných viac ľahších prevodov. Preto sa začal používať trojprevodník, ako najlepšia alternatíva pre horské a krosové bicykle. Postupom času sa pridávali prevody aj na kazete z pôvodných 6 na 7, 8, 9 a dokonca 10.

Nakoniec sa vývojári a technici dostali až na 30 prevodov, čo je, dá sa povedať, už troška prehnané. Prevody sa týmto spôsobom často opakujú, čo neponúka takmer žiadne výhody. Najnovšie testy a výskumy ukázali, že je potrebné prevody výrazne okresať a prejsť na oveľa jednoduchší spôsob radenia. Výsledkom tohto snaženia bola nová kombinácia dvojprevodníka, ktorý používajú cestné bicykle.

trojprevodnik

Dvojprevodník je skoro všade

Dvojprevodník je v súčasnosti najviac používanou variantou, avšak postupne ho doháňa jednoprevodník, ktorý ponúka ďalšie výhody, o ktorých si povieme nižšie. Dvojprevodník používa kombinácie 2 x 10 alebo 2 x 11, čim dostanete slušný prevodový rozsah na jazdu po lesných cestičkách, v prípade prudkých stúpaní, zjazdov alebo rýchleho rozbehu po rovine. Tento typ prevodov je štandardom na cestných bicykloch, pretože zabezpečí dostatok prevodov na rovinu aj do prudkých kopcov. Do popredia sa však dostáva jednoprevodník, ktorý si získava obľubu u mnohých jazdcov, poďme si povedať jeho výhody a nevýhody.

dvojprevodnik

Jednoduchá funkcia jednoprevodníka

Hneď prvou viditeľnou výhodou jednoprevodníká je nižšia váha v porovnaní s inými variantami. Pýtate sa aká? Jednoducho už nebudete potrebovať prešmýkač, samotný prevodník, radiacu páčku, systém radenia - lanka bowden. Toto celé vám ušetri hmotnosť od 300 do 450 g (v závislosti od značky a kategórie dielov), čo je už slušná úspora na váhe. Zároveň vám odpadá pravidelná starostlivosť o tieto komponenty a výrazne sa zjednoduší radenie. Už viac nebudete musieť v náročnejších stúpaniach premýšľať, aký prevodový stupeň zaradiť aby sa vám šliapalo ľahšie.

Ďalším bonusom je výrazné zníženie rizika pádu alebo zranenia v prípade pádu reťaze nesprávnym zaradením. Taktiež už viac nebudete musieť nastavovať prešmýkač a počúvať jeho nepríjemné šúchanie o reťaz. Testovaním bolo dokázané, že jednoprevodník nemá zásadný vplyv na opotrebenie reťaze alebo kazety, aj keď mnoho bikerov ma na túto tematiku iný názor. Reťaz a kazetu v podstate meníte v rovnakom intervale, ako ste boli doteraz zvyknutý, resp. ako uvádza výrobca pri každom jednom komponente.

jednoprevodnik

Jedinou nevýhodou jednoprevodníka je fakt, že si tým znížite počet prevodov. Treba si však položiť jednoduchú otázku. Vystačíte si s jedným rozsahom, alebo potrebujete dva? Odpoveď sa skrýva v jednoduchých počtoch. Využiť na to môžete aj online kalkulačku. Ako na to? V prvom rade si zvolíte veľkosť kolies vrátane šírky plášťa. Následne veľkosť kľúk v milimetroch. Určite si približnú kadenciu (čiže frekvenciu šliapania za minútu) a rýchlosť. Zadáte si veľkosť prevodníka a počet prevodov rozmer kazety. Nakoniec však zistíte, že rozsah prevodov sa radíkalne nezmení, neovplyvní vás to nijakým spôsobom a ani na výkone.

 Prečítajte si aj ďalšie naše typy, prípadne objavte nové blogy:

Tím Najšport