Ako vybrať ideálny celoodpružený bicykel
23.06.2023

Ako vybrať ideálny celoodpružený bicykel

Premýšľate nad kúpou celoodpruženého bicykla, iným slovom full suspension bike? Máte množstvo nejasnosti a otázok, ako si vybrať vhodného fulla? V tomto článku sa vám budeme snažiť odpovedať na všetky otázky, vrátane materiálov, vidlíc, komponentov, príslušenstva, či veľkostných tabuliek. Poďme teda na to!

Čo je celoodpružený horský bicykel
Tieto otázky si položte pred kúpou fulla
Ako rozdeľujeme celoodpružené bicykle

Čo je celoodpružený horský bicykel

Celoodpružený horský bicykel má pri porovnaní s hardtailom dva odpružené body. Vpredu má odpruženú vidlicu, ktorá tlmí nárazy na prednú časť bicykla. Vzadu má tlmič, ktorý absorbuje nárazy na zadnú časť bicykla. Takýto bicykel umožňuje stabilnejšiu a plynulejšiu jazdu po nerovnom teréne. Vidlica a tlmič teda spoločne spolupracujú pri absorpcii nárazov a nerovnosti na jazdca. Bez týchto prepracovaných systémov, by ste pri zjazde cítili každú skalu, šotolinu, korene a do vytúženého cieľa došli maximálne vyklepaný. 

Niektorí jazdci skôr uprednostňujú hardtaily, ktoré majú pevnú stavbu rámu s prednou odpruženou vidlicou. Výhodou týchto bicyklov je, že sú oveľa rýchlejšie v stúpaniach, svižnejšie a o nejaké to kilo ľahšie, nakoľko geometria fulla je váhovo vyššia o tlmič, materiál a spojky zadnej konštrukcie.

Čo je celoodpružený bicykel

Tieto otázky si položte pred kúpou fulla

Aký máte finančný rozpočet

Cena úplne nového celoodpruženého bicykla sa môže v základnej výbave pohybovať okolo 1500 € až po strednú kategóriu (cca 2500 €) až po tu najvyššiu (cca 4500 - 6000 €). Treba sa rozhodnúť koľko finančných prostriedkov ste ochotný do bicykla vraziť, kde a ako často ho budete používať. Podľa vašich možností treba zvoliť najdostupnejšiu cenovú kategóriu. Samozrejme, lacnejšie varianty sú osadené hliníkovým rámom a komponentami nižšej kategórie. Drahšie modely, od 2500 € vyššie, už môžu byť osadené karbónovým rámom, ktorý má oveľa väčšiu tuhosť, nízku váhu a pekný dizajn. Tiež majú kvalitnejšie kolesá (často karbónové), vyššie rady prehadzovačiek, bŕzd a cyklokomponentov (teleskopická sedlovka, vzduchová vidlica a pod.).

Aký je váš finančný rozpočet

Aký druh horskej cyklistiky chcete robiť

Ďalšou dôležitou otázkou, ktorú si musíte položiť je, aký druh horskej cyklistiky budete robiť. Na základe toho sa rozhodnete pre typ celoodpruženého bicykla (XC, trail, enduro alebo downhill), aký zdvih tlmiča a vidlice (60 - 220 mm), prípadne akú veľkosť kolies uprednostníte (27” alebo 29”).

Pre akú veľkosť kolies a zdvih vidlice sa mám rozhodnúť?

Pôvodne boli celoodpružené bicykle osadené výhradne 26” kolesami, no dnes je to už minulosťou a prakticky všetky modely nájdete vo veľkosti 27,5” a 29”. Pre technické disciplíny, ako je zjazd a freeride sa skôr hodí veľkosť 27,5” - tieto kolesá sú navyše oveľa obratnejšie. Naopak pre horské maratóny, XC a podobne sa hodia 29” kolesá, s ktorými zvládnete prejsť veľké prekážky a kamene s ľahkosťou aj vo vyšších rýchlostiach. Na druhej strane zase poskytujú dobrú stabilitu v technickom úseku.

Čo sa týka odpruženia, rozdeľuje sa podľa typu celoodpruženého bicykla, o ktorom si povieme viac nižšie - ako rozdeľujeme celoodpružené bicykle. Každopádne, zdvih sa pri celoodpružených bicykloch pohybuje od 60 do 200 mm, v závislosti od bicykla.

Veľkosti celoodpruženého bicykla

Ako rozdeľujeme celoodpružené bicykle

Celoodpružené bicykle rozdeľujeme do troch základných kategórií - XC, trailové a zjazdové. Avšak v cyklistickom svete môžete naraziť hneď na niekoľko ďalších variantov - cross country, maraton, trail, all-mountain, enduro, freeride a downhill.

XC / Maraton / Cross country

XC celoodpružené bicykle alebo bicykle určené aj na maratón alebo cross country. Odpruženie prednej vidlice začína od 60 a končí pri 115 mm - to ich predurčuje na vyššiu rýchlosť, obratnosť, pohodlnosť bez zbytočného zdvihu. Tieto typy bicyklov sú orientované na čo najnižšiu váhu a čo najkvalitnejšie komponenty. Vhodnou voľbou sú pre tieto disciplíny karbónové rámy, ktoré poskytujú dostatočnú tuhosť, ľahkosť a efektivitu, pretože rýchlosť v závode je často na prvom mieste. Váha týchto bicyklov je od 9 do 11 kg.

Trail

Druhá kategória sú trailové bicykle so zdvihom 120 - 150 mm a sú ideálnou voľbou na dlhé výjazdy, do zmiešaného horského terénu, bikeparku a traily. Majú o niečo vzpriamenejšiu geometriu ako XC modely. Trailové bicykle sa tiež hodia na preteky, pritom sa neberie na prvé miesto rýchlosť, ale predovšetkým pohodlná jazda. Váha týchto bicyklov je od 10 do 14 kg, v závislosti od karbónovej alebo hliníkovej verzie.

Enduro

Pre enduro celoodpružené bicykle je charakteristická technická jazda v kopcovitom teréne. Často s vysokým prevýšením, prudkým zjazdom, hodí sa tiež do bikeparku a do viac rozbitého technickejšieho terénu (skoky, šotolina, kamene, korene a pod.). Geometria poskytuje vzpriamený posed s predným odpružením od 160 do 200 mm, niektoré modely až 220 mm. V tomto prípade sa bicykel neorientuje na váhu, ktorá môže byť od 15 do 18 kg, v závislosti od typu rámu.

Downhill / Feeride

Poslednou možnosťou sú zjazdové alebo downhill bicykle. Zdvih je v tomto prípade od 170 do 220 mm a sú vhodné do bike parkov, na skoky, prudké zjazdy, či do najviac rozbitého terénu. Majú veľmi vzpriamený posed a hmotnostne sa pohybujú okolo 18 kg.

Ako rozdeľujeme celoodpružené bicykle

Ak sa vám článok zapáčil, prečítajte si aj podobné blogy:

Tím Najšport