Ako vybrať správny horský elektrobicykel
30.03.2023

Ako vybrať správny horský elektrobicykel

Záujem o horské elektrobicykle z roka na rok rastie a niet pochýb o tom, že vývoj napreduje rovnakým tempom a smerom. Všade môžeme vidieť a sledovať najnovšie technológie a trendy v oblasti horskej elektro-cyklistiky. Kvalitnejšie cyklistické komponenty, výkonnejšie batérie s čoraz vyšším dojazdom, elektrické motory s lepším pomerom výkonu a trakčnej sily, ako aj vylepšené geometrie rámov. Pri výbere ideálneho horského elektrobicykla musíte myslieť na niekoľko základných veci, poďme si teda bližšie povedať aké. S výberom vhodného e-biku vám radi a ochotne poradíme v predajniach Najšport.

Ako rozoznať horský elektrobicykel
Elektromotor eMTB
Výkon na prvom mieste
Kapacita batérie horského e-biku
Rám, komponenty a cyklistické príslušenstvo

Ako rozoznať horský elektrobicykel

Zjednodušene povedané, horský (eMTB) elektrobicykel sa odlišuje od ostatných najmä geometriou. Už na prvý pohľad disponuje nižšou geometriou, ktorá je špecificky upravená na horský terén. Vyznačuje sa tiež prednou odpruženou vidlicou (hardtail) alebo kombináciou - predné odpruženie a tlmič (full suspension).

Disponujú tiež robustnejšou konštrukciou rámu v rôznych materiálových vyhotoveniach. Najčastejšie ich môžete vidieť v hliníkových alebo karbónových prevedeniach. V strednej časti rámu sa nachádza elektrický motor s pohonom o rôznom výkone. Na prednej rámovej trubke môžete nájsť špeciálne vyvinutú lítium-iónovú batériu o rôznej kapacite. Najnovšie modely majú batérie osadené v ráme bicykla, sú často odnímateľné a vymeniteľné. Pripravili sme si pre vás tiež odborný článok, v ktorom vám poradíme - ako vybrať ten správny elektrobicykel.

Ako rozoznať horský elektrobicykel

Elektromotor eMTB

Roky skúsenosti naznačujú, že najlepšou polohou pre umiestnenie elektromotora pre horské e-bike je v stredovej časti, prípadne v bezprostrednej blízkosti stredového zloženia. Najväčším bonusom je vhodné umiestnenie ťažiska v strede s rovnomerným rozdelením váhy na predné a zadné koleso. Najnovšie sa vsádzajú do rámu bicykla. Stredové umiestnenie motorov odporúčajú aj renomovaní výrobcovia, ako Bosch, Shimano, Yamaha, Panasonic či Brose. Výrobcovia majú, inými slovami, najviac vyladené systémy (batéria a motor), preto sa pri výbere elektrobicykla zamerajte na tieto značky elektropohonov. Pokiaľ vás zaujíma výkon batérií a elektromotora, tak si prečítajte článok, 8 najlepších motorov pre elektrobicykle.

Elektromotor horského elektrobicykla

Výkon na prvom mieste

Dnes už neplatí, že čím vyšší máte výkon motora, tým je bicykel rýchlejší a výkonnejší. Toto môžeme pokladať za mýtus, ktorý platí rovnako pre batériu, ako aj pre elektromotor. Všetky elektrobicykle sa v súčasnosti vyrábajú o výkone e-motora 250 W s maximálnou rýchlosťou, teda podporou šliapania do 25 km/hod. Tieto typy motorov disponujú napätím od 36 do 48 V s vyšším točivým momentom v porovnaní napríklad s mestskými elektrobicyklami.

Ak chcete jazdiť rýchlejšie, budete potrebovať špeciálny čip, ktorý má každý výrobca na svoje e-bike presne definovaný. Jedná sa však už o priamy zásah do elektromotora a v tomto prípade vám ako predajca, tak aj výrobca nevedia garantovať záruku - čiže o prípadnú záruku na elektromotor alebo batériu automaticky prichádzate. Takýto čip vám vieme umiestniť aj v našom špecializovanom cykloservise - viac informácií a kontakt na cykloservis nájdete na tomto odkaze. Rovnako si tento čip viete objednať aj na našej stránke e-bike príslušenstvo.

Výkon horského elektrobicykla na prvom mieste

Kapacita batérie horského e-biku

Je veľmi dôležitým aspektom pri výbere e-biku. Kapacita u horských e-bikoch je od 500 Wh do 650 Wh a je určená pre dlhšie trasy, náročnejší terén, prudšie stúpania a pod. Len pre porovnanie, klasický mestský e-bike ma kapacitu okolo 300 - 450 Wh, čo bohate stačí do mestského prostredia (asfalt, chodníky, zmiešané cesty).

Samotná výdrž batérie tiež závisí od mnoho premenných faktorov. Tým najdôležitejším je hmotnosť jazdca - čím vyššia je hmotnosť jazdca, tým prejdete na jedno nabitie menej kilometrov. Druhým faktorom je režim alebo podpora jazdy - nízka, stredná, stredne vysoká a vysoká podpora šliapania. V neposlednom rade je to členitosť terénu, stúpanie, prevýšenie, jazdný podklad, vietor (zvyšuje odpor vzduchu) a samozrejme teplota vzduchu (v zimných mesiacoch sa môže kapacita batérie a teda aj dojazd znižovať).

Nabíjanie batérie treba realizovať deň pred výjazdom, aby ste na to nezabudli dajte si pripomienku. Nabíjací cyklus závisí od kapacity batérie, väčšinou 3 až 5 hodín, no už za hodinu a pol viete dobiť približne 70 - 80 % jej kapacity.

Ak by ste chceli čo najviac predĺžiť životnosť batérie svojho elektro-tátoša, určite si prečítajte inšpirujúci článok, ako sa starať o batériu elektrobicykla, v ktorom sme sa tejto problematike venovali oveľa podrobnejšie.

Kapacita a výkon horského elektrobicykla

Rám, komponenty a cyklistické príslušenstvo

Spravidla platí, že čím je bicykel drahší, tým má osadené lepšie komponenty, cyklopríslušenstvo, kvalitnejší a predovšetkým ľahší rám. To platí najmä pri značkových horských elektrobicykloch, ktoré nájdete predovšetkým na našom e-shope. Najviac používané rámy sú opäť hliníkové, hneď za hliníkom nasledujú karbónové rámy. Takmer vôbec sa na horských elektrických bicykloch nepoužívajú oceľové rámy, ktoré by z nich spravili ešte ťažší stroj. Vždy záleží od pevnosti, pružnosti, požadovanej hmotnosti rámu a finančných možnosti kupujúceho. Samozrejme vo všetkých ohľadoch vyhráva karbón, no jeho cena je podstatne vyššia ako hliníka.

Váha elektrického bicykla sa pohybuje od 20 do 24 kg pri horských elektrických hardtailoch (s prednou odpruženou vidlicou) a od 22 do 25 kg pri celoodpružených horských e-bikoch (predná vidlica + zadný tlmič). Čo sa týka nosnosti, zvládnu uniesť v priemere do 136 kg, pozor však na váhu jazdca, ktorá by nemala presahovať odporúčanú hmotnosť. Do váhy 136 kg sa však v tomto prípade zaratúva už váha samotného bicykla, cca 22 kg. Pokiaľ to prestrelíte, koledujete si v niektorých prípadoch o prasknutý rám, ale najčastejšie poškodenie kolies tzv. osmičky.

V zásade platí tiež, že cenovo drahšie bicykle sú osadené kvalitnejšími triedami tlmičov a vidlíc (pružinové a olejové sú o niečo lacnejšie, ako vzduchové). Čo sa týka prehadzovačiek, radenia, stredových zložení a osiek - najčastejšie sa stretávame so značkou Shimano a Sram, ktoré majú tiež rôzne triedy prehadzovačiek od najnižších po profesionálne. Na horských e-bikoch nájdete vyslovene iba hydraulické kotúčové brzdy, nakoľko tieto sú dnes štandardom.

Ak sa vám článok o tom, ako vybrať ideálny horský elektrobicykel páčil, tak si prečítajte podobné blogy:

Tím Najšport