8 dôvodov, prečo je jeseň ideálnym obdobím na cyklistiku
16.09.2020

8 dôvodov, prečo je jeseň ideálnym obdobím na cyklistiku

Dni sú znateľne kratšie, počasie chladnejšie a dažďové prehánky častejšie, no stále existuje dostatok dôvodov, prečo sa aj počas jesene oplatí vyhupnúť do sedla a roztočiť nohy. Prosto a jasne – zmena ročného obdobia pravoverného cyklistu v rozlete určite nezabrzdí. Cyklistika má priaznivé účinky, ktoré pocíti telo aj myseľ – toto tvrdenie môžeme jednoznačne podložiť vlastnými skúsenosťami. Ak sa vám veľmi nechce do zbierania jesenných kilometrov a hľadáte malú motiváciu, veríme, že ju nájdete na nasledujúcich riadkoch. Pretože jazda na bicykli na jeseň môže byť fakt skvelá a povznášajúca!

1. Neopakovateľné farebné kulisy
2. Čarovné babie leto
3. Skvelá možnosť ako zúročiť získanú formu
4. Výborný základ pre zimnú prípravu
5. Účinný liek na sezónne depresie
6. Príležitosť vyskúšať niečo nové
7. Dobrý tréning pre imunitný systém
8. Menej hmyzu

1. Neopakovateľné farebné kulisy

Jedným z najpríjemnejších jesenných momentov sú farby, do ktorých sa halí jesenná príroda. Rôzne odtiene červenej, žltej a hnedej vytvárajú neopakovateľnú scenériu, ktorej súčasťou môžete byť pri každom jednom výjazde – a farebné kulisy budú vždy trochu iné! 9 z 10 milovníkov jesennej prírody odporúča vyskúšať jesenné pojazdy na „Martinkách“, na hrebeni Javorníkov či v Súľove.

Jazdite cez jeseň ako profesionál

2. Čarovné babie leto

Tento fenomén sa v oblastiach strednej Európy objavuje v priebehu septembra a októbra. Babie leto, to je posledný letný bozk na rozlúčku, sprevádzaný slnečnými, relatívne teplými a málo veternými dňami. Podmienky pre cyklistov ako vyšité! Aj jeseň dokáže pripraviť ideálne počasie na cyklistiku – a to panuje práve počas babieho leta. Bolo by hriechom nevyužiť ho!

3. Skvelá možnosť ako zúročiť získanú formu

Pre mnohých cyklistov sú vrcholom sezóny letné mesiace, behom ktorých nazbierajú najviac najazdených aj nastúpaných kilometrov. Zahodiť tento potenciál len kvôli tomu, že prišla jeseň a prvé zmeny teplôt, to by veru bola veľká škoda. Práve počas jesene môže každý cyklista zúročiť to, čo „natočil“ na jar a v lete. Verte, že s celoročnou porciou najazdených kilometrov pôjde jesenné ukrajovanie výškových metrov oveľa ľahšie.

4. Výborný základ pre zimnú prípravu

Je určite výhodnejšie udržiavať sa naďalej v kondícii namiesto toho, aby ste po skončení letnej cyklistickej sezóny zasadli do kresla a prestali jazdiť. Ak riešite zimnú prípravu, budete mať na jej začiatku rozhodne lepšiu štartovaciu pozíciu v prípade, že ste ani na jeseň nezaháľali. Načo zbytočne strácať ťažko nadobudnutú kondíciu? Oveľa príjemnejšie a efektívnejšie predsa je priebežne sa udržiavať a postupne upgradeovať už získané, no nie?

5. Účinný liek na sezónne depresie

Nedostatok slnečného svetla či výrazné zmeny teplôt môžu u citlivejších jedincov vyvolať tzv. sezónnu afektívnu poruchu. Tento stav sa prejavuje predovšetkým letargickými a depresívny náladami, chronickou únavou, podráždenosťou či priberaním a súvisí so zmenou ročných cyklov. Ako prevencia výskytu sezónnej depresie skvele funguje primeraná aktivita a dostatok slnečného svetla – a.k.a. napríklad práve jesenná jazda na bicykli.

Jesenná jazda na bicykli

6. Príležitosť vyskúšať niečo nové

Každá zmena so sebou prináša príležitosť zažiť niečo nové. Tým „niečím“ by v súvislosti s cyklistikou a zmenou ročných období mohol byť cyklokros. Jedná sa o cyklistickú disciplínu, ktorej sezóna štartuje obvykle práve na jeseň. Cyklokros bude akiste vítanou zmenou najmä pre vyznávačov cestnej cyklistiky – jazdí sa totiž na rôznych povrchoch (hlina, tráva, dlažba) a relatívne krátke okruhy (3 - 4 km) sú popretkávané strmými stúpaniami a prekážkami, kde je občas nutné zosadnúť a bicykel jednoducho preniesť. Ubíjajúca jednotvárnosť tak pri cyklokrose určite nehrozí.

7. Dobrý tréning pre imunitný systém

Jeseň neprináša len záplavu rozmanitých farieb, ale aj rôznorodé poveternostné vplyvy – výkyvy teplôt (ráno, na obed, večer, ale napríklad aj veľké rozdiely v tieni a na slnku), dažďové prehánky a pod. Z hľadiska obranyschopnosti je prospešné vystavovať organizmus rôznorodým podmienkam a privykať ho na teplotné zmeny či chlad. Odolnejšie telo totiž podstatne lepšie reaguje na potenciálne hrozby v podobe bakteriálnych a vírusových ochorení.

8. Menej otravného hmyzu 

Posledný dôvodom na cyklistiku počas jesene je samozrejme aj menší výskyt otravného hmyzu. Samozrejme v prvom rade rozprávame o komároch. Zbohom štipancom, ktoré nás mohli počas jazdy rozptyľovať. Už nemusíme byť v strehu pred otravným hmyzom. Viete prečo je tomu tak? Hmyz všeobecne nemá rád chlad, takže sa sťahujú na teplejšie miesta, kde sa aj zdržujú. 

Nestrácajte cyklistický optimizmus ani na jeseň a využite všetky pozitíva, ktoré vám toto krásne ročné obdobie ponúka! Ak ste nadšencom cyklistiky počas jesenného obdobia, tak si určite prečítajte článok o deviatich veciach, na ktoré si dajte pozor počas jesennej jazdy na bicykli. Rovnako je jeseň ideálnym obdobím, kedy môžete nechať auto doma a jazdiť do práce na bicykli.

Tím Najšport