Ako zatočiť s jarnou únavou? Tu je 7 skvelých tipov, ktoré vás dobijú energiou
30.03.2022

Ako zatočiť s jarnou únavou? Tu je 7 skvelých tipov, ktoré vás dobijú energiou

Jarné obdobie so sebou prináša množstvo pozitívnej energie a príležitostí, ktoré sú spestrené slnečnými dňami s pomaly sa zvyšujúcou teplotou. S postupom času sa ľudské telo akoby prebúdza zo zimného spánku a niet sa čomu diviť, keď oteplenie a predlžujúce dni ovplyvňujú fyziologické procesy v tele. Ľudské telo sa pripravuje na prichádzajúcu zmenu. Niektorí to možno znášajú lepšie, pre iných je to niekedy veľká záťaž, ktorá sa prejavuje únavou až letargiou Ako zvládať prechody medzi ročnými obdobiami a pritom nestrácať energiu a chuť do života vám priblížime v našom blogu.

Čo sa deje s ľudským telom v zimnom období?
Jar prebúdza všetko živé
Ako sa vyrovnať s prerušovaným spánkom a skorým vstávaním?
7+ tipov na dobíjanie energie - fyzickej, mentálnej a emocionálnej

Čo sa deje s ľudským telom v zimnom období?

S výrazným rozdielom v dĺžke dňa a noci sa spája mnoho zmien v tele. Nedostatok slnečného svetla ovplyvňuje množstvohormónu šťastia - serotonínu a hormónu motivácie - dopamínu. Na úkor týchto pozitívnych hormónov stúpa ten stresový - kortizol. No všetko má svoje pre a proti. Napríklad nie veľmi nahromadený kortizol má pre nás aj obranný účinok proti vonkajším hrozbám počas zimy.

Pri zvýšenej tvorbe kortizolu už treba zbystriť, pretože nedostatkom slnečného svetla a čistého vzduchu nebudete mať chuť bojovať s tým negatívnym nič nerobením, a teda naďalej podporíte tvorbu kortizolu v tele. Aby ste si počas zimy dostatočne odpočinuli a mali ste vyváženú produkciu hormónov v tele, nestrácajte elán, chodievajte na prechádzky, bicykel alebo elektrobicykel, púšťajte si obľúbenú hudbu alebo film, čítajte knihy a relaxujte. Nezabúdajte na seba a neopúšťajte sa. Oslabené telo privediete späť do rovnováhy správnou prípravou.

Ako prekonať jarnú únavu na bicykli

Jar prebúdza všetko živé

Vonku to doslova ožíva a už nadránom môžete počuť rôzne zvuky, ako napr. spev vtákov, cítite rozličné vône alebo sa zobudíte na ranný dážď. Prečo je tomu tak? Totižto v ľudských zmysloch je prirodzene zakódovaný živočíšny mechanizmus, ktorý vás po zimnom spánku prirodzene láka von na “lov”, aby sa telo posilnilo po dlhej “hibernácii”. Prirodzene sa zobudíte a všetko zretelnejšie vnímate.

Navyše prichádzajúce otepľovanie so sebou nesie aj skorší východ slnka a teda svetlejšie rána. Naše telo tento proces vyhodnotí ako možnosť prebudiť sa, a preto sa nemôžete čudovať, keď sa s pomaly prichádzajúcou jarou začnete zobúdzať skôr, hoci môžete ešte o hodinu dlhšie spať v posteli. Ak si vaše telo stále žiada oddych a spánok, postupne ho na skoršie vstávanie pripravte. Napríklad, choďte večer spať aspoň o hodinu skôr ako obyčajne.

Jar prebúdza všetko živé

Ako sa vyrovnať s prerušovaným spánkom a skorým vstávaním?

V prvom rade si sledujte čas kedy ste naposledy mali večeru, pretože čím neskoršie budete jesť, tým dlhšie si telo uchová energiu na bdenie. Ak vám môžeme poradiť, najmenej 2 hodiny pred spánkom si doprajte ľahkú večeru, neskôr teplý kúpeľ alebo sprchu. Po vykonaní týchto úkonov telo postupne pripravujte na to, že idete spať. Stlmte svetlá a používajte výhradne teplé svetlo, na PC a iných prístrojoch s monitorom nastavte nočný režim, aby si oči a mozog odpočinuli. Zatiahnite závesy alebo žalúzie, aby ste sa chránili od svetelného smogu a pouličného osvetlenia. Vypite bylinkový čaj, ideálne z medovky, levandule alebo harmančeka. Keď budete pociťovať miernu únavu, dlho neváhajte a prezlečte sa do pohodlného nočného úboru a zalezte do postele skôr ako chodíte spať obvykle. Samozrejme bez pozerania do obrazovky mobilu alebo tabletu. Vďaka absencii modrého svetla a rušivých elementov si ochránite kvalitu a dĺžku spánku. Prirodzene stimulujte produkciu melatonínu, ktorý ovláda celý cyklus spánku a bdenia a navyše napomáha spomaľovať proces starnutia.

7+ tipov na dobíjanie energie - fyzickej, mentálnej a emocionálnej

  1. Znížte úroveň stresu a zbierajte zážitky - nehádajte sa s partnerom pre zbytočnosti, ani si nelámte hlavu nad tým, čo sa vyriešiť nedá. Radšej venujte svoj drahocenný čas činnostiam, ktoré vás napĺňajú a stimulujú dobrú náladu. Zámerne si naplánujte pozitívne a dobíjajúce aktivity.
  2. Otužujte sa - kontrast v teplotách môže po postupnom otužovaní prinášať uspokojivé výsledky. Ak ste začiatočník, začnite pomaly a postupne pridávajte záťaž. Dajte však pozor na jarné “zubaté” slnko, ktoré síce na poludnie môže teplo hriať, ale neskôr sa jeho teplota výrazne znižuje. Obliekajte sa primerane teplote a vášmu veku. Vaše telo tak prirodzene pripravíte na teplotné zmeny, ktoré ho počas roka neminú.
  3. Trávte viac času v prírode a s dobrými ľuďmi - zvuky a vône prírody liečia telo i myseľ. Vonkajšie aktivity, ktoré môžu zahŕňať nielen prechádzky, ale i meditáciu, cvičenie či slnenie, kompenzujú nedostatok slnka a jeho energie, ako aj prírodného prostredia, o ktoré sme ukrátení doma či v práci. Taktiež aj pravidelné rituály s priateľmi vedia obohatiť váš život. 
  4. Zvýšte príjem vitamínov a minerálov - doplnenie živín počas ročných období sa rôzni v dôsledku dostupnosti prirodzených zdrojov vitamínov a stopových prvkov. Ak je to možné jedzte sezónne potraviny a v prípade nutnosti vitamíny a minerály dopĺňajte aj v tabletovej forme. Ich nedostatok sa často prejavuje hneď v podobe rôznych chorôb, ako aj v intenzite jarnej únavy.
  5. Spestrite si jedálniček - na dobíjanie fyzickej energie stačí pravidelný pitný režim a každodenná pestrá strava dopĺňaná zásobou vitamínov a minerálov z dostupnej čerstvej zeleniny a ovocia, semien a ich produktov.  Výbornou voľbou je návšteva lokálnych predajcov ovocia, zeleniny, orechov a pod.., pretože máte záruku, že sú potraviny čerstvé a priamo od pestovateľa bez radikálnych chemických postrekov. Ak je to možné vzdajte sa rýchlych sacharidov, ktoré síce hneď dobijú energiu, ale jej účinok je veľmi krátky. V prípade potreby si nechajte vytvoriť individuálny stravovací plán výživovým poradcom.
  6. Rozumne si zadeľte čas a počúvajte svoje telo - nepodľahnite trendu, že je dlhšie svetlo, tak musíte aj viac stihnúť. Všetko by ste mali robiť prirodzene a nikam sa nenáhliť. Svoje činnosti si pekne rozplánujte, aby ste svoje energetické rezervy rýchlo nevyčerpali. Všetko si poriadne premyslite a konajte s chladnou hlavou. Touto synchronizáciou stihnete všetko čo je potrebné a ešte si to aj užijete.
  7. Nezabúdajte na odpočinok - dobíjanie fyzickej energie prostredníctvom pravidelného 20 minútového spánku počas dňa je veľmi rozumným návykom počas celého roka. Nezanedbávajte svoje návyky len preto, že sa zmenilo počasie. Taktiež nezabúdajte na dostatočný spánok, ktorého dĺžka je síce individuálna, ale 7 - 8 hodín by ste spať mali. Ak spánok vynecháte môžete negatívne ovplyvniť aj svoje duševné zdravie.
  8. Denný harmonogram obohaťte o cvičenie a vzdelanie - pravidelný návyk na cvičenie a učenie sa pomáha mnohým prekonať stavy úzkosti a stresu, ktoré prichádzajú so škaredým počasím. Tréning vás udrží vo forme, posilní vašu imunitu a zocelí ducha. Vzdelanie vám rozšíri obzory. Stačí cvičiť 2 až 3 krát do týždňa po polhodine, postupom času, môžete predĺžiť minutáž cvičenia. Skvelým bonusom k cvičeniu je aj výdatný spánok. Ak sa chcete učiť nový jazyk, začnite s tým. Privedenie vás to na iné myšlienky a zlepšíte si svoje postavenie v spoločnosti. Keď budete mať telo v poriadku, bude v poriadku aj myseľ a naopak.
  9. Chráňte sa informačného preťaženia z digitalizácie - prezeranie a čítanie negatívnych či nepodložených správ ťažké situácie len zhoršuje. Ak je to možné informácie filtrujte a neberte si ich tak k srdcu. Vyhýbajte sa negativizmu a hravo prekonáte letargiu, jarnú únavu a potrebu všetko vedieť.
  10. Myslite pozitívne a usmejte sa - pozitivita je základ všetkého. Podnecuje vás robiť veci inak a radostne žiť. Sústreďte sa na veci a informácie, na ľudí a situácie, ktoré vás obohacujú a robia vám radosť. Viac sa tešte z bežných vecí. Vzdajte sa negatívneho myslenia a nevracajte sa do minulosti, ktorú nemôžete zmeniť. Tak ako šťastie aj negativizmus je veľmi nákazlivý. Komunikácia s ľuďmi, ktorí vás vyčerpávajú nie je práve to najlepšie riešenie. Obklopte sa dobrými, usmiatymi a vzdelanými ľuďmi.

Páčil sa vám článok o tom, ako zatočiť s jarnou únavou? Prečítajte si aj ďalšie zaujímavé blogové články:

Tím Najšport