Výhody a nevýhody bezdušových plášťov
14.09.2020

Výhody a nevýhody bezdušových plášťov

Podobne ako motocykle a auta, tak aj bicykle či dokonca elektrobicykle prešli mnohými zmenami a veľkým vývojom. Za posledné obdobie sa stal systém bezdušových plášťov veľmi obľúbený. Vyhľadávajú ho menej skúsení, ale aj profesionálni jazdci pre množstvo výhod, ktoré ponúkajú. V tomto článku sa vám budeme snažiť čo najlepšie priblížiť konkrétne výhody aj nevýhody bezdušových plášťov. Na základe toho sa môžete rozhodnúť, či vypustíte svoje duše a vymeníte ich za kompaktný bezdušový systém, ktorý navždy zmení váš pohľad na cyklistiku.

Čo sú bezdušové plášte
Ako fungujú plášte s dušou
Ako fungujú bezdušové plášte
Inštalácia bezdušových plášťov
Zhrnutie výhod a nevýhod bezdušových plášťov

Čo sú bezdušové plášte

Ako už zo samotného názvu vyplýva, bezdušové plášte resp. pneumatiky neobsahujú žiadnu dušu. Vo vnútri plášťa je integrovaná vnútorná vložka, ventil a špeciálny tmel, ktorý utesní všetky miesta odkiaľ by mohol unikať vzduch von. Laicky povedané, medzi ráfikom a plášťom nie je nič iné ako vzduch.

Ako inštalovať bezdušové plášte

Ako fungujú plášte s dušou

Štandardom všetkých bicyklov je jednoduchý systém na báze plášťa a duše. Toto použitie je vhodné pre rekreačných cyklistov, ktorí majú radi pohodovú jazdu a neriešia valivý odpor alebo pár gramov navyše. Bezdušový systém vyžaduje špeciálne plášte, tesniacu pásku, mlieko a ventilky. Rozhodne to čosi stojí a tento systém nie je vhodný ak nemáte vyčlenený patrične dostatočný rozpočet. Táto zmena vás môže vyjsť aj na 100 až 120 €. Cena sa samozrejme odvíja od konkrétnej značky, materiálu a použitých technológií.

Ako fungujú bezdušové plášte

Podstatnou výhodou prečo jazdci prechádzajú na bezdušové plášte je ich nízka váha a minimálna náchylnosť na defekty oproti klasickému dušovému systému. Druhou výhodou je lepšia poddajnosť plášťov a kontakt s povrchom. V tomto prípade nemôže dôjsť k prerazeniu plášťa o ráfik, ako pri dušovom systéme.

Bezdušové plášte

Inštalácia bezdušových plášťov

Spôsobov osadenia bezdušových plášťov je hneď niekoľko, avšak my vám ponúkame najjednoduchší spôsob ako na to. Prvým a najzákladnejším faktorom “tubeless systému” je kúpa nového plášťa. Správny výber plášťa bezprostredne ovplyvňuje všetky jazdné vlastnosti (napr. priľnavosť, kontakt s povrchom, akcelerácia a výkon). Potrebovať budete bezdušové ráfiky, prípadne nejakú alternatívu, aby vám neunikal vzduch z pôvodných. Pomôcť by mohla tesniaca páska, ktorá sa vloží do ráfiku bicykla a zakryje diery po niploch. Nakoniec budete potrebovať špeciálny bezdušový ventil a špeciálny tmel - mlieko, ktoré zalepí všetky medzery odkiaľ by mohol ešte unikať vzduch.

Čo budete potrebovať a koľko čo stojí?

  • Tesniaca páska do ráfiku - dostať ju kúpiť v rôznych šírkach. Pred inštaláciou odstránite starú pásku a odmastíte ráfik liehom. Následne nalepíte novú pásku, ktorá zabráni úniku vzduchu von cez niple. Cena takejto pásky sa pohybuje od 10 do 14 €.
  • Tesniaci tmel (tzv. mlieko) - do plášťa vám odporúčame naliať približne 120 mm tesniaceho tmelu (mlieko). Tvorí ju lepidlo a čiastočky latexu. Takýto tmel je schopný utesniť všetky medzery a zalepiť prípadnu trhlinu o rozmere 2 až 4 mm. Cena sa pohybuje v rozmedzí 7 - 10 € pre jedno koleso, teda spolu 20 €.
  • Bezdušový plášť (tzv. tubeless ready) - je ideálny pre inštaláciu bezdušového systému. Cena jedného bezdušového plášťa je od 35 €, spolu 70 €. Ak chcete samozrejme ušetriť, môžete použiť aj pôvodný plášť.
  • Tesniaci bezdušový ventil - nevyhnutný komponent pri inštalácii bezdušového systému. Cena sa pohybuje od 18 € za 2 páry.
  • Bezdušové ráfiky - tvoria špeciálne uzavreté dierky v niploch. Na bežnú inštaláciu môžete použiť aj štandardný ráfik za použitia tesniacej pásky.

Inštalácia bezdušových plášťov

Zhrnutie výhod a nevýhod bezdušových plášťov

Výhody bezdušových plášťov:

  • Rýchle zalepenie malého defektu vďaka lepiacemu tmelu - mlieku v plášti
  • Jazda pri nižšom tlaku v pneumatikách pre lepšiu priľnavosť (využívajú najmä jazdci enduro a all-mountain)
  • Nižšia váha v porovnaní s klasickým systémom 
  • Lepší kontakt s povrchom a zachovanie ideálnych jazdných vlastností

Nevýhody bezdušových plášťov:

  • Zložitejšia montáž - pravdepodobnosť návštevy servisu
  • Finančne náročnejšie - cena sa môže vyšplhať na približne 100 €
  • V prípade veľkého defektu musíte použiť špeciálnu lepiacu sadu prípadne nosiť so sebou náhradnú dušu
  • Náročnejšia demontáž v prípade výmeny plášťa za dušu

Tím Najšport.