Ako vymeniť omotávku na cestnom bicykli
21.07.2022

Ako vymeniť omotávku na cestnom bicykli

Pripravili sme si pre vás jednoduchý návod, ako si vymeniť starú omotávku na cestnom bicykli za úplne novú. Zistíte tiež, čo všetko budete k tomu potrebovať a čo si treba pripraviť. Všetky informácie si prejdeme v šiestich jednoduchých krokoch, takže by to mal zvládnuť takmer každý technicky zdatnejší cyklista. Pokiaľ si nebudete vedieť poradiť, vždy sa môžete obrátiť na náš servis bicyklov a e-bikov Najšport. Naši skúsení servisní technici vám radi a ochotne s výmenou pomôžu.

Prečo sa pustiť do výmeny omotávky?
Čo budete potrebovať na výmenu omotávky?
6 krokov úspešnej inštalácie omotávky na riadidláe

Prečo sa pustiť do výmeny omotávky?

Omotávku je potrebné vymeniť hneď z niekoľkých dôvodov. Najčastejším dôvodom je postupne zničenie, opotrebenie alebo vyšúchanie omotávky. Omotávka tak nespĺňa svoju funkciu a je ju potrebné vymeniť. Taktiež je potrebné vymeniť ak požadujete kvalitnejší, pohodlnejší, priľnavejší materiál, prípadne staršia omotávka stratila estetický vzhľad.

Nezabúdajte na fakt, že omotávka vám musí poskytnúť pohodlný a pevný úchop za každých okolnosti, nemala by sa kĺzať a rozhodne musí spĺňať svoj účel. V opačnom prípade vám ju odporúčame vymeniť za nový a modernejší kus. 

Čo budete potrebovať na výmenu omotávky?

  • Omotávku, ukončovacie štuple a pásku (celý set novej omotávky)
  • Nožnice
  • Izolačnú pásku (najlepšie použiť klasickú elektrikársku izolačnú pásku vo farbe omotávky)
  • Univerzálny čistič (na odstránenie prebytočného lepidla zo starej omotávky)
  • Imbusový kľúč (pokiaľ sa ukončovací štupeľ do riadidiel montuje)

6 krokov úspešnej inštalácie omotávky na riadidlá

Pre úspešne vykonanie inštalácie nových omotáviek budeme potrebovať vyššie spomenuté náradie a cyklistické príslušenstvo. Cestný alebo gravelový bicykel vám odporúčame pred samotnou výmenou vložiť do stojana, aby ste mali k dispozícií obe ruky a bicykel bol pevne na svojom mieste.

1. Odmontujte staré omotávky

V prvom rade je potrebné odstrániť staré štuple, resp. gumené krytky na konci riadidiel. Vonkajšiu gumu, ktorá prekrýva dual s riadidlami vyhrnieme, aby nám nezavadzala. Odstránime pásku pri predstavci a začneme odmotávať. Na riadidlách pravdepodobne zostali lepkavé zvyšky po starej omotávke, ktoré je potrebné odstrániť univerzálnym čističom alebo ľahkým rozpúšťadlom (môžete použiť napr. lieh alebo technický benzín, nedoporučujeme používať agresívne rozpúšťadlá ). Na záver vám odporúčame ešte skontrolovať riadidlá, najmä ak sú karbónové, či nie sú náhodou prasknutné alebo poškodené. Pokiaľ hej, treba ich vymeniť za nové.

Odmontujte starú omotávku

2. Začnite s inštaláciou novej omotávky

Začnite namotávať omotávku odspodu riadidiel smerom nahor k predstavcu, pričom používame metodiku ⅓ je prekrytá a ⅔ prečnievajú. Spočiatku nechajte kúsok omotávky prečnievať cez riadidlá, aby ste neskôr mohli pripevniť štuple k riadidlam. Začíname namotávať z vnútornej strany smerom von. Omotávku nemusíme nejako výrazne naťahovať, no treba ju mierne šponovať pre lepšiu priľnavosť k riadidlam. Navíjanie musí byť rovnomerne. 

3. Prekrytie objímku dualu

Ako postupujete smerom k objímke o ktorú je pripevnený dual, je nutné prekryť túto časť špeciálnou páskou, ktorú nájdete vo každom balení. V tomto kroku si odmerajte si potrebnú vzdialenosť pásky na prekrytie celej objímky dualu a jednoducho ju odstrihnite nožnicami na požadovanú dĺžku. Pri duali zvýšte pozornosť, aby ste dôkladne prekryli všetky miesta a nič vám tak neprečnievalo.

Prekrytie objímku dualu

4. Záverečne namotanie a zrezanie omotávky

Od dualu ďalej pokračujeme v pravidelnom namotávaní až kým sa nedostaneme približne 2 až 4 cm od predstavca. Ideálne však 3 cm. Niektorí jazdci namotávajú omotávku až takmer k predstavcu, musíme však brať v úvahu že ho na konci treba ukončiť a pripevniť. Omotávku ukončujeme šikmo, tak aby neprečnievala cez namotanú časť, ale bola celistvá. 

Záverečne namotanie a zrezanie omotávky

5. Zaistenie konca omotávky

Pokiaľ máte omotávku na svojom mieste, je ju potrebné správne uchytiť. Použite najlepšie klasickú elektrikársku izolačnú pásku vo farbe riadidiel, resp. vo farbe pásky, ktorá je súčasťou balenia. Niektorí servisní technici používajú na zakončenie iba pásku, ktorá je súčasťou balenia. Pokiaľ použijete aj izolačnú pásku, tak následne ju celú prekryte páskou pre krajší a lepší vzhľad.

Zaistenie konca omotávky

6. Záverečne dokončenie

Pokiaľ máte všetko hotové, tak gumenú krytku dualu môžete zrolovať späť na svoje miesto tak, aby bola objímka opäť pekne prekrytá. Na úplný záver vložíme štuple do riadidiel tak, že časť omotávky, ktorú sme si pôvodne dali tak, aby mierne prečnievala vtlačíme spolu so zátkou dovnútra riadidiel.

Záverečne dokončenie

Páčil sa vám článok? Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:

Tím Najšport