Ako si vybrať prilbu na bicykel
07.09.2023

Ako si vybrať prilbu na bicykel

Bezpečnosť by mala byť vždy na prvom mieste pri jazde na bicykli alebo elektobicykli. Jedným z najdôležitejších prvkom ochrany je bezpochyby cyklistická prilba. Správne zvolená prilba môže ochrániť váš mozog pred zranením v prípade nehody. Avšak, výber správnej prilby môže byť pomerne zložitý, pretože na trhu existuje mnoho rôznych modelov a štýlov. V tomto článku sa pozrieme na niekoľko kľúčových faktorov, ktoré treba zvážiť pri výbere ideálnej prilby na bicykel. S výberom ideálnej prilby na bicykel či e-bike vám radi a ochotne poradím na našom e-shope alebo osobne v predajniach Najšport.

6 tipov, na ktoré sa zamerajte pri výbere prilby na bicykel
Rozdelenie cyklistických prilieb podľa použitia
Mať, či nemať prilbu počas bicyklovania
Ako si vybrať správnu veľkosť cyklistickej prilby?
Niekoľko tipov pre bezpečnú jazdu

6 tipov, na ktoré sa zamerajte pri výbere prilby na bicykel

1. Druh cyklistiky a štýl vašej jazdy

Predtým, než sa rozhodnete, akú prilbu si kúpite, zvážte, aký druh cyklistiky budete robiť a aký štýl jazdy preferujete. Existujú rôzne typy prilieb navrhnuté pre rôzne druhy cyklistiky, ako sú horské MTB, cestné, dirt a BMX, full face - integrálky a detské prilby Každý z týchto štýlov má svoje osobitné požiadavky na bezpečnosť a pohodlie, takže je dôležité vybrať si prilbu, ktorá bude zodpovedať vašim konkrétnym potrebám.

2. Veľkosť prilby a správne nasadenie

Správna veľkosť prilby je kľúčovým faktorom pre jej účinnosť. Prilba by mala sedieť pevne a pohodlne na hlave bez toho, aby vyvíjala nadmerný tlak. Premerajte si obvod svojej hlavy pomocou krajčírskeho metra a potom si vyberte prilbu, ktorá má správnu veľkosť pre zmeraný rozsah. Keď si prilbu nasadíte, mala by sedieť tesne nad čelom a byť nastavená tak, aby neposúvala sa a nebolo vidieť vaše čelo. Prilba by mali byť správne zatiahnuté, aby sa neposúvala počas jazdy.

3. Bezpečnostné normy

Pri výbere prilby na bicykel by ste mali venovať pozornosť bezpečnostným normám. V Európe je štandardom pre bezpečnostné prilby EN1078. Prilby, ktoré spĺňajú tieto normy, prešli testami na odolnosť a schopnosť ochraňovať hlavu pri náraze. Na obale prilby by mala byť uvedená táto norma ako potvrdenie jej bezpečnosti.

4. Ventilácia cyklistickej prilby a pohodlie

Pohodlie je tiež dôležitým aspektom pri výbere prilby. Dobrá prilba by mala mať dostatočnú ventiláciu, aby ste sa nezapotili počas horúcich dni alebo náročnej jazdy. Mnoho prilieb má nastaviteľné ventilačné otvory, ktoré umožňujú reguláciu prúdenia vzduchu. Ďalším pohodlným prvkom môžu byť výmenné vložky alebo popruhy s rýchlym uzáverom, ktoré umožňujú pohodlné nasadenie a odobratie prilby.

5. Štýl a dizajn prilby

Aj keď bezpečnosť je na prvom mieste, mnoho cyklistov uprednostňuje štýl a dizajn svojej prilby. Na trhu nájdete rôzne farebné a dizajnové možnosti, ktoré vám umožnia vybrať si prilbu, ktorá bude odrážať váš osobný štýl.

6. Cena

Cena prilby môže byť veľmi rozmanitá. Je dôležité si stanoviť rozpočet a hľadať prilbu, ktorá spĺňa vaše bezpečnostné a pohodlnostné požiadavky, ale zároveň sa zmestí do vášho rozpočtu.

6 tipov, na ktoré sa zamerajte pri výbere prilby na bicykel

Rozdelenie cyklistických prilieb podľa použitia

Rozdelenie cyklistických prilieb na základe ich určenia a špecifických potrieb cyklistov je dôležité pre zabezpečenie optimálnej bezpečnosti a pohodlia. Tu je základné rozdelenie cyklistických prilieb do rôznych kategórií:

  • Horské MTB prilby - Horské bicykle sú často využívané na neznačených terénoch, kde je možné stretnúť nerovný povrch a technické trate. Horské prilby sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepšiu ochranu hlavy v prípade pádu a nárazu. Majú väčšiu ochrannú oblasť na spodnej časti hlavy a často majú výstupky, ktoré bočnú stranu hlavy. Tieto prilby majú tiež dobrú ventiláciu, aby udržali cyklistu chladeného počas náročnej jazdy.
  • Cestné prilby - Cestná cyklistika sa vyznačuje rýchlym tempom a hladkými cestami, čo znamená menšiu potrebu pre väčšiu ochrannú oblasť na spodnej časti hlavy. Cestné prilby sú preto ľahké, aerodynamické a majú menej ventilácie. Ich hlavným cieľom je minimalizovať odpor vzduchu a zabezpečiť pohodlný a rýchly pohyb na ceste.
  • Dirt a BMX prilby - Tieto prilby sú určené pre cyklistov, ktorí sa venujú skokom, akrobaciam a iným extrémnym jazdným štýlom. Sú obvykle tvrdšie a menej odolné proti nárazu ako horské prilby, ale zabezpečujú dostatočnú ochranu hlavy pri páde alebo kolízii. Ich dizajn často zahŕňa výrazné grafiky a farby.
  • Full face prilby (integrálky) - Tieto prilby pokrývajú celú hlavu, vrátane tváre, a sú často používané pri extrémnej horskej cyklistike a v downhillových zjazdoch. Poskytujú najvyššiu možnú ochranu, vrátane čeľuste a brady. Majú však obmedzenú ventiláciu a môžu byť ťažšie, čo ich robí menej vhodnými pre dlhé výjazdy.
  • Detské prilby - Sú navrhnuté špeciálne pre deti a mládež. Majú menšiu veľkosť a ľahší dizajn, aby sedeli na menších hlavách a boli pohodlné pre mladších cyklistov. Detské prilby by mali spĺňať rovnaké bezpečnostné normy ako prilby pre dospelých a mali by byť správne veľkosti pre dieťa.

Rozdelenie cyklistických prilieb podľa použitia

Mať, či nemať prilbu počas bicyklovania?

Mať, či nemať prilbu pri cyklistike? Odpoveď je jednoznačná, áno. Faktom je, že spadnúť z bicykla stačí iba raz a môže to mať fatálne následky. Najmä pri deťoch, by to bez diskusie, mala byť povinná výbava. Pre predstavu, ak cyklista spadne z bicykla v 25 kilometrovej rýchlosti je to podobné, akoby padol na betón z výšky 2,5 metra. Mať prilbu počas bicyklovania by malo byť vždy považované za nevyhnutnosť z hľadiska bezpečnosti. Existuje mnoho dôvodov, prečo by ste mali nosiť prilbu pri každej jazde na bicykli:

  • Ochrana hlavy - Prilba chráni váš mozog a lebku pred zranením v prípade nehody. Aj pri nízkych rýchlostiach môže pád z bicykla spôsobiť vážne zranenia hlavy, ktoré môžu mať trvalé dôsledky.
  • Zákonné požiadavky - V niektorých krajinách je nosenie prilby povinné zo zákone. Porušenie týchto predpisov môže viesť k pokutám. Na Slovensku to bolo donedávna povinné, no podľa najnovšej novely zákonu už cyklisti nad 15 rokov nemusia nosiť prilbu. Mladším cyklistom však táto povinnosť zostáva stále platná.
  • Prevencia zranení - Prilba nie je určená len na ochranu pred vážnymi úrazmi, ako sú napr. nebezpečné rotačné pohyby pri páde a pod. Môže tiež chrániť pred menšími zraneniami, ako sú odreniny, podráždenie a odrezky hlavy.
  • Vzor pre ostatných - Nosenie prilby, môžete poskytnúť pozitívny vzor pre ostatných cyklistov, najmä deti. To môže podporiť bezpečnostné správanie a pomôže vytvoriť kultúru, kde je nosiť prilbu prirodzené a dôležité.
  • Náhodné nehody - Nehody sa môžu stať kedykoľvek a bez varovania. Pokiaľ nosíte prilbu, máte lepšiu šancu prežiť pád z bicykla bez ťažšieho zranenia hlavy.

Je pravda, že niektorí cyklisti sa vyhýbajú noseniu prilby kvôli pohodliu, vzhľadu alebo pocitu slobody. Avšak bezpečnosť musí byť vždy na prvom mieste. Moderné prilby sú ľahké, dobre ventilované a pohodlné, takže by nemali obmedzovať vašu jazdu. Skôr by ste mali brať prilbu ako dôležitú súčasť svojej cyklistickej výbavy, rovnako ako rukavice, cyklistické okuliare, ktoré zchránia oči pred UV žiarením a v prípade vniknutiu rôznych predmetov (napr. hmyz, skalky, prah, špina), iné bezpečnostné prvky alebo vhodné cyklistické oblečenie a obuv.

Mať, či nemať prilbu počas bicyklovania?

Ako si vybrať správnu veľkosť cyklistickej prilby?

Základom je si vybrať správnu veľkosť prilby. Pri nákupe cez internet by ste si mali zmerať obvod hlavy v jej najširšom mieste ideálne mäkkým krajčírskym metrom. Nad obočím a nad ušami. Pri výbere prilby by malo platiť, že veľkosť prilby by mala byť o málo väčšia, ako je vaša skutočná veľkosť. Nevyberajte si v rovnakej veľkosti, keďže pod prilbou budete nosiť aj okuliare, šatku, čiapku, alebo čelenku. Prilby pre dospelých sa vyrábajú cca vo veľkostiach S 50-54 cm, M 54-58 cm, L 58-62, XL 64+.

Prilbu si na hlavu dajte rozopnutú a uvoľnenú, tak aby vás netlačila a sedela vám na hlave. Postupne si ju pritiahnite a upevnite sťahovaním na temene hlavy (otáčacie koliesko), utiahneme pod bradou, tak aby ste nemali vôľu pod bradou, ani po bokoch hlavy pri ušiach. Ale sťahovacie pásky vás nesmú škrtiť, ani obmedzovať v pohybe hlavy do strán. Ak je prilba malá, bude vás tlačiť na spánkovej kosti.

Prilba by mala byť na hlave vo vodorovnej polohe tak, aby ste medzi prilbu a obočie mohli dať jeden prst. Po dotiahnutí prilby by vám na hlave nemala skákať, ani lietať do strany, ani dopredu a dozadu. Nemali by ste mať odhalené celé čelo.

Kvalitná a bezpečná prilba by mala byť vyrobená minimálne z dvoch polykarbonátových vrstiev s EPS penou. Mala by mať viacero vetracích otvorov a dva druhy upínacích mechanizmov. Na úpravu vnútorného rozmeru prilby a na upínanie pod bradou. Prilby sú rôzne pre cestnú cyklistiku, BMX a pre horskú cyklistiku. Rozlišujú sa tvarom a hmotnosťou.

Cyklistická prilba pre deti a juniorov musí na hlave sedieť a musí byť ľahká. Vyberajte prilby s príťažlivým farebným dizajnom, keď strohosť a jednoduchosť farebného prevedenia deti nikdy neocenia. Ak chcete aby dieťa nosilo pri bicyklovaní prilbu, noste ju aj vy. Prilbu by malo mať aj dieťa v sedačke, na kolobežke, na skateboarde či na korčuliach.

Ako si vybrať správnu veľkosť cyklistickej prilby?

Niekoľko tipov pre bezpečnú jazdu

  • Prilbu si nikdy nedávajte dole z hlavy počas jazdy.
  • Nejazdite s prilbou uviazanou o riadidlá, ani o sedadlo.
  • Nejazdite s rozopnutou prilbou.
  • Dbajte na správny výber veľkosti, vhodného typu a druhu pre cyklistiku ktorú vykonávate.
  • Bezpečnosť by mala byť vždy na prvom mieste.
  • Deti do 15 rokov musia mať povinne na hlave prilbu.

Výber správnej prilby na bicykel nie je zanedbateľným rozhodnutím. Je to investícia do vašej bezpečnosti, a preto by ste si mali dať na výber veľký pozor. Venujte pozornosť typu bicykla, veľkosti, bezpečnostným normám, pohodliu, štýlu a cene. Pri správnej prilbe na hlave sa budete cítiť istejšie a bezpečnejšie pri každej jazde na bicykli.

Páčil sa vám článok? Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:

Tím Najšport