Denník servisáka - Základná starostlivosť o lyže
12.10.2020

Denník servisáka - Základná starostlivosť o lyže

Mnohí z nás sú určite majiteľom, alebo spolumajiteľom motorového vozidla. Všetci vieme, že je samozrejmá starostlivosť o auto, takže pravidelné návštevy servisu, kde vám vášho miláčika prehliadnu a dajú všetko do poriadku. Niečo podobné by ste mali absolvovať aj s vašimi lyžami. A pokiaľ starostlivosť o svoje lyže zanedbáte, prípadne vôbec nenavštevujete lyžiarsky servis, prejaví sa to na zhoršených jazdných vlastnostiach. Zistíte to najmä vtedy, keď sa na zjazdovke vytvoria ľadové platne, potom sa už lyžovanie stáva trápením.

Takže poďme pekne poporiadku. Na začiatok sa opäť však musíme vrátiť k autám, pretože slovo tunning pravdepodobne poznáte z tejto oblasti. V našom prípade sa pod týmto pojmom skrývajú ďalšie tri pojmy: tuning hrán, štruktúra sklznice či ladenie ťažiska lyží.

Základná starostlivosť o lyže
Servis doma alebo v odbornom servise?
Skúsení lyžiari a technici vám odporúčajú
Rozdiel medzi malým a veľkým servisom
Prečo si nechať servisovať lyže u nás?

Špičkový servisný stroj Reichmann SF 4 Race

Základná starostlivosť o lyže 

O svoje lyže, skialpy alebo snowboard sa nalepšie postaráte ak ich budete pravidelne servisovať, pretože toto všetko má priamy vplyv na kvalitu lyžovačky. Správna starostlivosť o lyže zahŕňa tieto tri základné kroky:

  • Oprava sklznice (zalievanie poškodených častí sklznice)
  • Brúsenie hrán (ostrenie hrán lyží pod špeciálnym uhlom)
  • Voskovanie a brúsenie sklznice

Ako zistíte, či potrebujete opraviť sklznicu lyží? Najskôr sa pozrite na spodnú stranu sklznice svojich lyží. Ak obsahujú veľa drobných a hlbších škrabancov je potrebné sklznicu zalievať. Rovnako je potrebné vykonať odborný servis ak nájdete na sklznici väčšie trhliny, ktoré do istej miery odhaľujú jadro lyže. Toto všetko sa môže stať ak ste jazdili napríklad na veľmi rozbitej zjazdovke, mimo vyznačené zjazdovky alebo vtedy, keď je na svahu nedostatok snehu.

Ďalej skontrolujte hrany a okraje lyží, či nie sú hrdzavé, poškodené alebo tupé. Drobné práce na hranách sa dajú ľahko urobiť aj doma, no rozsiahlé opravy a ostrenie vám odporúčame vykonať v odbornom servise.

Kedy a ako často treba voskovať sklznicu? Sklznicu vám odporúčame voskovať počas celej lyžiarskej sezóny, aj keď práve neopravujete sklznicu alebo hrany. S voskovaním to však netreba preháňať, ale ani to podceňovať. Nájdite si zlatú strednú cestu. Ak si neviete rady s voskovaním doma, zastavte sa v našom servise, kde vám poradia naši skúsení servisní technici.

Ako servisujeme lyže v Najšporte

Servis doma alebo v odbornom servise?

Patríte medzi ľudí, ktorí si robia servis doma alebo to nechávate na odborníkov? Tak či onak, cenovo to vychádza veľmi podobne. Ak si zrátate celkový čas strávený nad servisom vašich lyží - tu berieme do úvahy všetky servisné úkony, množstvo materiálu a technických nástrojov. Na vykonanie takéhoto servisu v domácich podmienkach potrebujete uhľovačku (uhlovú brúsku), ostričku hrán, zatupovač konca hrán s pilníkom, špeciálnu žehličku, vosk, špeciálnu plastovú tyčinku na zalievanie sklznice, zoškrabávač prebytočného vosku, jemný pilník, leštič sklznice, špeciálnu kefku na sklznicu, špeciálne prípravky na odmastenie sklznice a pod. Pre napodobnie ideálnych podmienok budete potrebovať aj stojan do ktorého si lyže upevníte. Takáto výbava vás môže rádovo stáť niekoľko desiatok až stoviek eur.

Servis lyží

Skúsení lyžiari a technici vám odporúčajú

Ak ste sa predsa len rozhodli s vlastným servisovaním, budete potrebovať vykonať tieto servisné úkony:

  • Uhlovanie spodnej hrany (horizontálne) pri slalomových lyžiach sa pohybuje do 0,5°, obračkových 1° a carving 1,5°. Na tento servisný úkon sa používa špeciálne horizontálna uhlovačka.
  • Uhlovanie bočnej hrany (vertikálne) sa pohybuje v rozmedzí 89 až 86°. na tento úkon sa používa vertikálna uhlovačka, ktorá býva niekedy súčasťou horizontálnej. V tomto smere platí, že čím je lyžiar skúsenejší, tým môže mať vyšší uhol. V našom prípade sú všetky stroje štandardne nastavené na uhol 88°, no v prípade preferovania iného uhlu vieme upraviť na presnú požiadavku zákazníka.
  • Odstránenie nadbytočnej vrstvy za použitia špeciálneho plastového zoškrabávača.
  • Tuning hrán je potrebné vykonať špeciálnym prípravkom.
  • Zabrúsenie koncov brúsnou gumou - ide o zatupenie koncov sklznice špeciálnou brúsnou gumou.
  • Brúsenie a voskovanie sklznice za použitia špeciálneho vosku a žehličky.
  • V prípade poškodenia sklznice je ju nutné zalievať špeciálnou plastovou tyčinkou.
  • Štruktúra sklznice je takzvané vrúbkovanie sklznice podobné dezénu pneumatík. Vykonáva sa pomocou mosadzného kotúča. Tento systém umožňuje sklznici lepšie dýchať a odvádzať vodu spod sklznice. Je vhodný tiež pre lepšie nanášanie vosku. Odporúčame ju vykonať jeden krát za sezónu najlepšie pred začiatkom lyžiarskej sezóny.
  • Voskovanie sklznice je najdôležitejším a najzákladnejším servisným úkonom vôbec - zlepšuje jazdné vlastnosti, pohodlie a výkon jazdca, zvyšuje sa točivosť a obratnosť lyží. Nenavoskovaná sklznica je na pohľad suchá, vyšednutá, zo zlými jazdnými vlastnosťami, nakoľko sa znižuje sklz a zhoršujú jazdné vlastnosti. Voskovanie vám odporúčame vykonávať niekoľko krát počas lyžiarskej sezóny. Všetko závisí od intenzity lyžovania, snehových podmienok a požiadaviek lyžiara.

Štruktúra sklznice v najšporte

Rozdiel medzi malým a veľkým servisom

Ak sa predsa len rozhodnete pre servis lyží vedieť základné rozdiely medzi malým a veľkým servisom, všetky potrebné informácie o servise lyží nájdete na tomto odkaze:

Malý servis 

Je založený na brúsení hrán automatom s jedinečnou keramikou Reichmann DTS-PRO, zarovnaní sklznice na špeciálnom brúsnom páse, leštenie sklznice na trizact, tuning hrán, dvakrát voskovanie sklznice za tepla a leštenie. Okrem malého servisu comfort vám ponúkame aj službu premioveho servisu, ktorý navyše obsahuje vyrezanie štruktúry cez špeciálny kameň. Cena malého servisu sa pohybuje v rozmedzí od 12 € do 19 € v závislosti od dĺžky lyží a preferovanej služby.

Veľký servis

Poskytuje kompletný servis pre vaše lyže od A po Z. Jedná sa o precízne ručné zalievanie sklznice, top brúsenie hrán automatom s jedinečnou keramikou Reichmann DTS-PRO, zarovnanie sklznice na brúsnom páse, tuning hrán, dvakrát voskovanie sklznice za tepla a leštenie. Okrem veľkého servisu comfort vám ponúkame aj službu veľkého prémiového servisu, ktorý navyše zahŕňa vyrezanie race štruktúry cez kameň. Cena veľkého servisu sa  pohybuje od 17 € do 27 € v závislosti od dĺžky lyží a zvolenej služby.

Prečo si nechať lyže servisovať u nás?

Len u nás vám poskytneme odborný servis pod jednou strechou, či k nám prídete s malým alebo veľkým problémom, vždy a na 100 % sa vám budú snažiť poradiť naši skúsení servisní technici. K dispozícií máme špičkové servisné stroje na najvyššej úrovni. Je ním nemecký automat Reichmann SF 4 Race, Reichmann DTS-U Pro s technológiou high quality tuning, stroj Wintersteiger Sigma RS 350 alebo top voskovačka R of B. Vďaka tejto výbave a mnohoročným skúsenostiam v oblasti servisov sa môžete na nás spoľahnúť.

Ak vás zaujala téma v oblasti servisov a špeciálne z rubriky denníka servisáka, určite si prečítajte aj ako nastaviť viazanie na snowboard alebo ako správne nastaviť viazanie na lyžiach.

Tím Najšport