Ako jazdiť na bicykli bezpečnejšie
08.11.2021

Ako jazdiť na bicykli bezpečnejšie

Cyklistika je veľmi zaujímavý, zábavný a zdraviu prospešný šport, ktorý prináša množstvo benefitov do vášho každodenného života. Bohužiaľ prináša aj veľa situácií s ktorými nie až tak často počítate a predsa len by ste mali. V tomto článku vám poradíme, ako sa naučiť jazdiť na bicykli bezpečnejšie, ako si zlepšiť jazdu, kedy sa oplatí zvýšiť pozornosť, čomu sa vyvarovať a aké sú najnebezpečnejšie situácie. Budeme sa týmto problémom zaoberať nielen z pohľadu vás ako cyklistu, ale často aj s pohľadu vodiča alebo iných účastníkov cestnej premávky. Poďme teda na to!

Pozor na dostatočnú vzdialenosť a predbiehanie
Prilba, reflexné prvky a iné ochranné prostriedky
Zlý odhad rýchlosti a vzdialenosti
Agresívna jazda
Cyklista vždy ťahá za kratší koniec

Pozor na dostatočnú vzdialenosť a predbiehanie

V zahraničí a v súčasnosti aj u našich českých susedov počúvame o dodržaní bezpečnej vzdialenosti pri predchádzaní cyklistu v rozsahu 1,5 m. Často sa stáva že niektorí vodiči jednoducho nerešpektujú ani základnú bezpečnú vzdialenosť a prefrčia okolo vás pomaly tak, že sa vás dotknú spätným zrkadielkom. Toto agresívne správanie ich však v blízkej budúcnosti vyjde veľmi draho, nakoľko by sa malo upravovať nové znenie zákona. 

Cieľom tohto článku však nie je prevychovávať vodičov a ani cyklistov, ale skôr usmerniť a upozorniť na najčastejšie chyby. Jednou z nich je aj nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti, pretože to nie je tak dávno, čo pri podobnej situácií zomrel nádejný a veľmi mladý slovenský cyklista, bohužiaľ na našich cestách. 

Z pohľadu vodiča nie je dobré ak predbieha prekážku (v tomto prípade cyklistu) v plnej rýchlosti veľmi tesne, nakoľko nikdy nedokáže predvídať náhlu zmenu (aj keď len miernu) smeru jazdy cyklistu v dôsledku nerovnosti na vozovke (napr. kamienky, prach, diera v asfalte, zúženie vozovky a pod.). Z pohľadu cyklistu je dobré, aby vedel o počte a približnej vzdialeností aut za nim. Je dôležité analyzovať situáciu a často myslieť aj za vodiča.

Pozor na dostatočnú vzdialenosť a predchádzanie

Prilba, reflexné prvky a iné ochranné prostriedky

Ako ste si mohli v poslednej dobe všimnúť, tak v článkoch sa často opakujú slová “cyklistická prilba” alebo “reflexné prvky”. Stále sa snažíme apelovať na základnú bezpečnosť vo forme nosenia cyklistickej prilby a reflexných prvkov. V prvom rade si musíte uvedomiť že ste pravdepodobne najzraniteľnejší účastník cestnej premávky a štatistika je jednoducho neúprosná. Prilba patrí na hlavu či už je vonku príliš teplo alebo naopak veľká zima. Nikdy nemôžete tušiť v ktorom momente vám prilba zachráni život alebo minimálne zabráni ťažkým zraneniam s ktorých sa môžete zotavovať mesiace. Často stačí chvíľka nepozornosti a ste tam, no napriek tomu stále vidíme ľudí bez prilby. Niekto ju nenosí vôbec, však je len hobby jazdec alebo ide len na pár minút, tuto kúsok za roh. Niekomu nevyhovuje že je teplo, však hlavu si treba v lete vetrať alebo v prilbe nevyzerám moc trendy, pokazí mi účes. Všetko sú to len výhovorky a pohodlnosť.

Reflexné prvky a svetlá nie sú primárne určené pre vás, aby ste dobre videli, ale pre iných účastníkov najmä vodičov, ktorí vás musia na ceste včas zaregistrovať. Ideálne je, aby ste mali pár reflexných prvkov, predné a zadné svetlo. Vodič s prichádzajúcim autom by vás mal zaregistrovať minimálne 150 metrov pred sebou. V súčasnosti už dostať kúpiť aj špeciálne svetlo s radarom, ktoré detekuje prichádzajúce auta do vzdialenosti 100 m.

Prilba, reflexné prvky a iné ochranné prostriedky

Zlý odhad rýchlosti a vzdialenosti

Je často druhým najväčším rizikom z pohľadu cyklistu aj vodička. Neexistuje horšia situácia, ako keď vás na úzkej ceste obieha auto, ktorému v opačnom pruhu prechádzajú iné vozidlá. Niektorí vodiči totiž nedokážu dobre odhadnúť vašu rýchlosť a vzdialenosť. V tomto prípade je potrebné dať vodičovi najavo, že na vozovke tvoríte prekážku a vodič jednoducho musí pár sekúnd počkať na situáciu, ktorá mu dovolí vás bezpečne a plynulo obehnúť. Nie je nič horšie, ako strhnúť to s bicyklom niekde na prach alebo kamene na okraji vozovky. V tomto prípade si ako cyklista koledujete o nepekný a nebezpečný pád.

Podobný problém nastáva aj v prípade jazdy cez kruhový objazd. Tu vám odporúčame, ako cyklistom maximálne zvýšiť pozornosť a sledovať predovšetkým situáciu za vami. Určite vám neodporúčame "vpáliť do kruháča" v plnej rýchlosti a tiež tlačiť sa zbytočne na pravú stranu k obrubníku, kde hrozí nielen riziko pádu (pretože sa tam často nachádza veľa prachu a kamienkov), ale aj fakt že veľa vodičov vás jednoducho vytlačí. Je dobre tlačiť sa skôr k stredu jazdného pruhu a dať vodičom najavo, že pokračujete na ďalší výjazd v kruhovom objazde alebo odbočíte doprava na najbližšom výjazde. Použite jednoducho ruku a ukážte smer akým pôjdete.

Zlý odhad rýchlosti a vzdialenosti

Agresívna jazda

Taktiež nie je dobré len nadávať a kritizovať, ale aj pochváliť vodičov ak vás napríklad obiehajú v dostatočnej vzdialenosti alebo vás na križovatke/kruháči pustia ako prvých. Najhoršie urobíte ak budete používať hanlivé gestá a podobne - na to úplne zabudnite, aj keď vieme že je to často náročne. Vzniknutú situáciu treba rýchlo vyhodnotiť a vyriešiť, nie sa snažiť vodičov prevychovávať, ako je to často zvykom. To situáciu určite nezmeníte k lepšiemu, práve naopak. Z takej jazdi si potom odnesiete sklamanie, nervozitu alebo dokonca pár faciek. Agresívne jazdia často vodiči i cyklisti, preto nie je možné hádzať všetkých do jedného vreca, ale snažiť sa zo vzniknutej chyby poučiť a v budúcnosti ju napraviť.

Agresívna jazda cyklistu a vodičov

Cyklista vždy ťahá za kratší koniec

Štatistiky nehôd sú neúprosné a fakt, že cyklista ťahá pri nehode za kratší koniec je samozrejmosťou. Mesačne zomrie na našich cestách jeden až dvaja cyklisti, pričom štatistika ukazuje, že miera zavinenia dopravnej nehody je približne rovnaká u cyklistu, ako u vodiča. Najčastejšou príčinou je nedostatočné venovanie sa vedeniu motorového vozidla, nepozornosť a alkohol za volantom (napr. používanie mobilných telefónov, nedostatočný odstup alebo nesprávna jazda v jazdnom pruhu). U cyklistov je to najmä vybiehanie do jazdného pruhu auta, nedanie prednosti v jazde, jazda na červenú, jazda cez železničné priecestie a všeobecne nedostatočne venovanie sa jazdy.

Páčil sa vám článok? Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy s cyklistickej rubriky:

Tím Najšport