Odložte predsudky - 7 najčastejších predsudkov o elektrobicykloch
15.03.2024

Odložte predsudky - 7 najčastejších predsudkov o elektrobicykloch

Elektrobicykle, ktoré sú často označované ako e-bike alebo e-bicykle sa v posledných rokoch stávajú populárnym spôsobom dopravy. Aj napriek ich rastúcej obľube a pozitívnom prístupe k elektro-cyklistike sa aj naďalej stále stretávame s rôznymi predsudkami, ktoré môžu ľudí od ich používania odradiť. V tomto článku sa pozrieme na sedem najčastejších predsudkov o elektrobicykloch a pokúsime sa ich vyvrátiť.

1. Elektrobicykle sú len pre lenivých ľudí a seniorov
2. Elektrobicykle sú príliš drahé a preto si ich nemôže každý dovoliť
3. Elektrobicykle sú vďaka silným výkonom nebezpečné
4. Elektrobicykle neponúkajú dobrý tréning
5. Elektrobicykle sú ťažké a nepraktické
6. Elektrobicykle nemajú dosť dlhý dojazd
7. Elektrobicykle nie sú ekologické
Pár slov na záver

1. Elektrobicykle sú len pre lenivých ľudí a seniorov

Jedným z najčastejších názorov je, že elektrobicykle sú určené len pre tých, ktorí sa nechcú zapotiť na klasickom bicykli. Pravdou je, že e-bicykle umožňujú užívateľom nastaviť si úroveň asistencie podľa svojich potrieb. Najčastejšie sa stretávame zo 4 úrovňami asistencie a podpory elektromotora - Turbo, High, Eco (Mid) a Low. To môže byť obzvlášť užitočné pre cyklistov, ktorí sa chcú dostať do práce bez toho, aby boli spotený, alebo pre tých, ktorí potrebujú pomoc pri zdolávaní náročných stúpaní, dlhých vzdialeností alebo majú určité zdravotné znevýhodnenie. E-bicykle tak poskytujú možnosť byť aktívny bez ohľadu na fyzickú kondíciu, zdravotnú stránku či vek.

1. Elektrobicykle sú len pre lenivých ľudí a seniorov

2. Elektrobicykle sú príliš drahé a preto si ich nemôže každý dovoliť

Aj keď sú e-bicykle zvyčajne drahšie ako štandardné bicykle (hodnota je približne dvojnásobok ceny bežného bicykla), náklady na ich prevádzku, servis a údržbu sú v porovnaní s automobilom alebo dokonca inou formou dopravy je výrazne nižšia. Navyše, s rozvojom technológií a zvyšujúcou sa popularitou e-bicyklov ceny postupne klesajú, čo ich robí dostupnejšími a atraktívnejšími pre širokú verejnosť. Technológie a vývoj v elektro-cyklistike napreduje raketovým tempom a tak, to čo platilo pred 5-timi rokmi už dnes neplatí. Batérie a elektromotory sú čoraz menšie, ľahšie, integrované do rámu a majú oveľa vyšší výkon, ako ich predchodcovia. 

Praktickým príkladom je značka Bosch, ktorá posunula svoje technológie za posledné roky extrémne dopredu - majú ľahšie batérie s výkonom až 750 Wh a e-motory 4 generácie s výkonom až 85 Nm. Zaujímavosťou je aj technológia od nemeckého výrobcu TQ, ktorý vyrába elektromotory špičkovej kvality. Sú mimoriadne tiché, malé, kompaktne, majú najnižšiu váhu a dosahujú enormných výkonov. Práve preto ich používa Trek vo svojich modelových radách EXe, pretože zabezpečujú prirodzený pocit z jazdy, tak ako by ste jazdili na klasickom bicykli.

2. Elektrobicykle sú príliš drahé a preto si ich nemôže každý dovoliť

3. Elektrobicykle sú vďaka silným výkonom nebezpečné

Existuje mýtus, že kvôli elektrickej asistencii sú e-bicykle nebezpečnejšie než tradičné bicykle. V skutočnosti je však bezpečnosť na bicykli viac o správaní jazdca a dodržiavaní pravidiel cestnej premávky ako o výkone elektromotora. Navyše na Slovensku je výkon e-motorov limitovaný zákonom a to do 25 km/hod. V praxi to znamená, že elektromotor vám poskytne podporu (teda výkon) len do 25 km/hod., od tejto hranice už šliapete bez podpory. Na trhu nájdete aj rôzne čipy, ktoré vedia upraviť rýchlosť e-bicykla na vyššie rýchlosti. Tu však treba byť obozretný, pretože už len ich inštaláciou porušujete zákon. Ak by vám policajt toto zariadenie našiel alebo by ste nebodaj spôsobili nehodu zo zranením, tak si koledujete o poriadne problémy.

Len pre zaujímavosť - ak sa na to pozrieme z hľadiska rýchlosti, tak trénovaný cyklista dokáže vyvinúť oveľa vyššiu rýchlosť, ako by dosiahol bežný človek na elektrobicykli. Za optimálnych podmienok môžete na cestnom bicykli dosiahnuť rýchlosť od 32 do 50 km/hod v závislosti od kondície, výkonu, typu bicykla, povrchu cesty a poveternostných podmienok. V neposlednom rade, pokiaľ budete dodržiavať a rešpektovať dopravné predpisy a naučiť sa predvídať rôzne situácie, tak sú e-bicykle rovnako bezpečné ako akékoľvek iné bicykle.

3. Elektrobicykle sú vďaka silným výkonom nebezpečné

4. Elektrobicykle neponúkajú dobrý tréning

Množstvo začínajúcich cyklistov a lajkov si myslí, že kvôli asistovanému pohonu e-bicykle neposkytujú dostatočný fyzický tréning. Opak je však pravdou. Realizované štúdie ukazujú, že jazdci na elektrobicykloch môžu získať porovnateľné fyzické cvičenie ako na štandardných bicykloch. Pýtate sa prečo? Jednoducho si zvolia nižšiu úroveň asistencie a podpory elektromotora (napr. Eco alebo Low režim). Tieto úrovne sú vhodné na dlhšie trasy alebo na jazdu vo variabilnom teréne.

Pre profesionálnych cyklistov poskytuje elektrobicykel určitú formu zotavenia po náročných tréningoch a množstvo tréningových výhod, ktoré im umožňuje zdokonaľovať len e-bike.

4. Elektrobicykle neponúkajú dobrý tréning

5. Elektrobicykle sú ťažké a nepraktické

Ľudia často predpokladajú, že kvôli prídavnému elektrickému systému (batéria a elektromotor) sú e-bicykle ťažké a ťažko ovládateľné. Priemerná hmotnosť e-biku je 18 - 25 kg. Hmotnosť záleží od použitých materiálov a komponentov - od rámu (karbón alebo hliník), cez komponenty (Shimano, SRAM alebo iný výrobcovia), vidlicu, tlmič, batéria (vstavaná alebo nevstavaná) až po veľkosť a výkon samotného elektromotora (Bosch, Yamaha, TQ alebo Panasonic). Aj keď sú elektrobicykle zvyčajne ťažšie ako štandardne bicykle, moderné modely sú navrhnuté tak, aby boli čo najľahšie a ľahko ovládateľné.

Výrobcovia to dobre vedia a tak majú novšie modely prepracovanejšiu geometriu, ľahšie e-motory a vstavané batérie s dlhým dojazdom. Je to všetko aj o štýle jazdy, pravidelnej údržbe (napr.: mazanie reťaze, fúkanie plášťov, kontrola radenia a diagnostika e-motora) a správnej starostlivosti o batériu - potom vám môže elektrobicykel bez problémov slúžiť dlhé roky.

5. Elektrobicykle sú ťažké a nepraktické

6. Elektrobicykle nemajú dosť dlhý dojazd

Obavy z obmedzeného dojazdu sú časté, ale vývoj batérií a efektívnosti motorov v posledných rokoch výrazne zvýšil dojazd e-bicyklov. Keď sme už pri dojazde tak ten sa pohybuje v závislosti od hmotnosti jazdca, e-biku, poveternostných podmienok, asistencie a členitosti terénu od 50 do 150 km. Všetky vyššie spomenuté faktory ovplyvňujú dojazd elektrobicykla. Je potrebné brať do úvahy aj výkon samotnej batérie. Výkonnejšie batérie majú kapacitu aj 750 Wh, slabšie okolo 400 Wh. ďalším podstatným faktorom je aj hmotnosť bicykla (použité materiály) a predovšetkým váha samotného jazdca. Nie sa čomu čudovať že ľahšia žena prejde dlhšiu vzdialenosť, ako ťažší chlap na tom istom elektrobicykli.

Dojazd ovplyvňuje aj zvolený režim asistencie elektromotora, napr. high režim spotrebuje 3x viac energie ako eco režim. Počasie zohráva dôležitú úlohu v dojazde, ak vám bude fúka prudký protivietor, tak motor musí spotrebovať viac energie z batérie. To platí aj opačne ak vám bude fúkať vietor od chrbta spotrebuje menej energie. V neposlednom rade je to aj členitosť terénu - po rovine prejdete dlhšiu vzdialenosť, ako počas jazdy v kopcoch.

6. Elektrobicykle nemajú dosť dlhý dojazd

7. Elektrobicykle nie sú ekologické

Hoci výroba a nabíjanie batérií e-bicyklov zahŕňa určitú spotrebu energie, celkový dopad na životné prostredie je výrazne nižší v porovnaní s automobilmi alebo dokonca s využívaním verejnej dopravy. V dlhodobom horizonte môžu e-bicykle významne prispieť k zníženiu emisií skleníkových plynov a zlepšeniu kvality ovzdušia v mestách. 

Najvyššiu emisnú stopu na výrobe elektrobicykla nesie batéria. Čo je logické, pretože sa skladá z množstva častí, ktoré sa recyklujú len veľmi ťažko. Štandardná batéria do elektrobicykla je vyrobená z na lítium - iónovej technológií a článkov. Tie boli objavené už v roku 1979 a odvtedy vývoj týchto produktov napreduje raketovým tempom. Batéria je vyrobená z jednotlivých článkov, ktoré dosahujú maximálnu kapacitu 3500 mAh. Môžu mať rôznu chemickú štruktúru, no základom je eliminácia prehriatia. Najobľúbenejšou verziou je lítium-kobalt, mangán, titán, hliník alebo nikel v rôznych podieloch.

7. Elektrobicykle nie sú ekologické

Pár slov na záver

Predsudky o elektrobicykloch často pochádzajú z nedostatku informácií alebo nepochopenia. Pravdou je, že e-bicykle ponúkajú flexibilnú, efektívnu a ekologickú alternatívu dopravy, ktorá môže vyhovovať širokému spektru ľudí. Ako každá iná forma dopravy, aj e-bicykle majú svoje výhody a nevýhody, ale ich potenciál zlepšiť mobilitu a kvalitu života v mestských aj vidieckych oblastiach je veľký. Odloženie predsudkov a objektívne posúdenie prínosov, ktoré elektrobicykle prinášajú, môže viesť k pozitívnemu vplyvu na naše zdravie, pohodu a kondíciu.

Páčil sa vám článok? Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:

Tím Najšport