5 jednoduchých krokov, ako opraviť defekt na bicykli
20.07.2020

5 jednoduchých krokov, ako opraviť defekt na bicykli

Výmena duše patrí medzi najčastejšie opravy na bicykli, ktoré by mal zvládnuť takmer každý cyklista. Či už ste rekreačný alebo profesionálny cyklista, spísali sme pre vás podrobný návod, ako rýchlo a efektívne vymeniť dušu už do 5 minút.

Zhodenie kolesa
Zhodenie plášťa a duše
Detekcia defektu a lepenie
Kontrola plášťa
Osadenie plášťa, duše a kolesa
Niekoľko tipov na záver

1. Zhodenie Kolesa

Pri oprave defektu na vašom bicykli musíte jednoducho zhodiť plášť z ráfiku a následne vybrať dušu. V prvom kroku je potrebné vybrať koleso z rámu bicykla. Ak máte V-brake brzdy musíte ich najprv uvoľniť. Brzdu stačí stlačiť k sebe a zhodiť vodítko z drážky čeľuste. Ak máte kotúčové brzdy, stačí ak vytiahnete koleso spolu s kotúčom z prasiatka a namontujete zátku brzdy. Zátka sa osádza, aby sa omylom nestlačila brzda počas manipulácie s kolesom. Jej neosadenenie môže spôsobiť spojenie brzdových platničiek. Ich oddelenie je nočnou morou každého skúseného mechanika.

Zhodenie kolesa z ráfiku

2. Zhodenie plášťa a duše

Z demontovaného kolesa úplne vypustíme vzduch. Ľahkým páčením ruky alebo montpákou odlepíme plášť z ráfika. Zaoblený koniec montpáky vložíme medzi ráfik a plášť, následne oddelíme prvú časť a potom druhú časť rovnakým spôsobom. Potom je potrebné odmontovať ventil a zhodiť dušu von z plášťa.

Zhodenie plášťa a duše

3. Detekcia defektu a lepenie

Následne dušu jemne nafúkame a pokúsime sa nájsť dieru. Väčšinou budete počuť syčanie v jednom alebo vo viacerých miestach duše. Spozorovať ho môžete hmatom a v prípade veľmi malých, až mikroskopických dier si môžete pomôcť vodou. Napustíte si vodu do vedra, namočíte dušu a pomaly posúvate po celom obvode. Akonáhle spozorujete unikať bublinky označíte si miesto defektu bielou centrofixkou.

Detekcia defektu a výmena duše

Miesto defektu zdrsnite jemným brúsnym papierom (často býva súčasťou balenia), záplata bude lepšie držať. Potom zbavte miesto mastnoty a nečistôt, najlepšie liehom alebo technickým benzínom. Naneste tenkú vrstvu lepidla na dušu. Nechajte približne 2 až 5 minút odvetrať alebo postupujte podľa návodu na obale od lepidla. Pripravte si záplatu podľa veľkosti defektu a odstráňte hliníkovú fóliu. Akonáhle zaschne lepidlo priložte záplatu a pevne stlačte proti sebe. Spoj sa za niekoľko sekúnd stáva pevným. Nakoniec už len očistite zbytky lepidla, aby sa duša neprilepila na plášť.

Nástroje na lepenie duše

4. Kontrola plášťa

Kontrola plášťa je veľmi dôležitou časťou na ktorú nikdy nezabúdajte. Zistite či nemáte niečo pichnuté v plášti, napr. kúsok drôtu alebo sklo, ktoré by mohlo opätovným osadením a nafúknutím dušu prepichnúť. Tak isto skontrolujte spoj, či je pevný, nikde neuniká vzduch alebo kontrola ďalších defektov. V prípade, že nájde ďalší defekt vám odporúčame rovno vymeniť celý plášť. Ak ho nemáte po ruke, tak ďalšie plátanie dier je len nevyhnutnosťou dojazdu do vášho cieľa.

Kontrola plášťa

5. Osadenie plášťa, duše a kolesa

Priložte zalepenú dušu do ráfiku a umiestnite ventil na správne miesto. Ďalej už môžete postupovať tak, že nahodíte dušu a plášť na ráfik kolesa pomocou montpáky. Odporúčame vám používať zásadne montpáku, kľúče a skrutkovač sa nepoužívajú, pretože by mohlo prísť k trvalému poškodeniu ráfika. Dušu dofúkajte asi na polovicu a z každej strany ju po obvode pobúchajte, aby dobre sadla. Potom ju nafúkajte na požadovanú tuhosť podľa parametru, ktorý je uvedený na každom plášti v psi. Nakoniec skontrolujte správne osadenie v ráfiku a môžete pokračovať v jazde.

Osadenie plášťa, duše a dofákanie

Niekoľko tipov na záver

  • Všetko na opravu defektu si vopred nachystajte - montpáku, brúsny papier, lieh, záplatu, lepidlo, fixku a najmä trpezlivosť.
  • Používajte bielu centrofixku na označenie miesta defektu.
  • Odtrhnutý alebo nefunkčný ventil nikdy neopravujte a nelepte. Vymente rovno celú dušu.
  • Sadu na opravu defektov alebo náhradnú dušu noste vždy so sebou.
  • Na opravu defektov môžete použiť aj samolepiace záplaty bez potreby nanášania lepidla. 
  • Menšie záplaty sa vám budu lepšie lepiť.
  • Pri používaní montpáky dávajte pozor, aby ste nepretrhli dušu.
  • Pri zhadzovaní plášťa v prípade kotúčových bŕzd používajte zátky.
  • Na zhadzovanie plášťa nepoužívajte kovové predmety, ktoré môžu poškodiť ráfik.

Prečítajte si aj ďalšie servisné témy na to, ako nastaviť prehadzovačku alebo brzdy na bicykli.

Tím Najšport.