Ako prerobiť bicykel na elektrobicykel
26.11.2021

Ako prerobiť bicykel na elektrobicykel

Prestavba nového bicykla na elektrobicykel si vyžaduje úsilie, znalosť správneho postupu a kompletné vybavenie, ktoré budete na inštaláciu potrebovať. Cestný, horský či trekingový bicykel má svoje špecifické vlastnosti, ktoré určujú, ako sa na danom type bicykla jazdí po horskom alebo cestnom teréne. Ak túžite po elektrobiku, je určite fajn, že existuje možnosť prestavby starého bicykla na nový. Kúpa úplne nového vám len zaberie váš odkladací priestor, ktorý človek tak potrebuje.

Ak má váš pôvodný bicykel dobrý potenciál a je vhodný na prestavbu, dlho neváhajte. Vďaka univerzálnym sadám, ktoré slúžia tomuto účelu sa nemusíte báť, že to nebude fungovať. Práve naopak, máte niečo staré a osvedčené a určite vás to nesklame. Keď na váš bicykel nainštalujete elektromotor spolu s ostatnými komponentami docielite lepšie funkcie, aké mal doteraz. Konečne si užijete pôžitok z jazdy aj v náročnejšom teréne, pretože vám bicykel bude pomáhať. Poďte sa spolu s nami pozrieť do sveta elektrobicyklov.

Výhody a nevýhody elektrobicykla
Elektrobicykel verzus prerobený bicykel na elektrobicykel
Čo budete potrebovať?
Postup, ako na to!

Výhody a nevýhody elektrobicykla

Medzi výhody sa radia jednoznačne funkcie, ktoré vám pomôžu zdolať terén bez nadmernej záťaže a únavy. Dostanete sa na miesta, kde ste predtým nedokázali prísť, či už z fyzických alebo iných dôvodov. Tento typ bicykla môžete využívať nielen rekreačne, ale i do práce. Vďaka nemu sa vyhnete zápcham na cestách, následnému meškaniu a zlej nálade. Pohyb vám prečistí myseľ a dodá energiu na nadchádzajúce pracovné nasadenie. Elektrobicykel si hravo poradí s kopcovitým terénom rôznej dĺžky a obtiažnosti, a to vďaka sile elektromotora a kvalitným brzdám. Podporí vás na cestách, na ktoré ste si doposiaľ netrúfali ísť na “klasickom” bicykli. Vybudujte si kondíciu, silu a výdrž pri zdolávaní akéhokoľvek terénu! Stačí mať správny a nabitý elektrobicykel v najbližšej nabíjacej stanici, premyslenú trasu, vhodné športové oblečenie a tekutiny.

Medzi skladaným elektrobicyklom a profesionálnym elektrobicyklom je určite rozdiel v cene a v prevedení. V žiadnom prípade vás od kúpy nového elektrobicykla či skladania nechceme odradiť. Ak vám nie je ľahostajná ochrana životného prostredia, stavte na pohyb na bicykli. Zelený spôsob dopravy platí v oboch prípadoch. Elektrobicykel nerobí hluk a nemá spaľovací motor. Tým pádom do ovzdušia neuvoľňuje exhaláty, ako je tomu v prípade automobilov.

K nevýhodám elektrobicykla je jeho nákladovosť, ktorá môže cenu navýšiť aj o 30 %, taktiež i váha, ktorá prekračuje váhu klasického bicykla o 15 %. Elektrobicykle a batérie v nich sa často stávajú zaujímavým terčom krádeží, preto si zadovážte vyberateľné batérie, ktoré si vždy po jazde odložíte alebo stavte na zamykacie batérie. Takisto aj servis elektrobicyklov a ich plášťov je komplikovanejší vzhľadom na ich konštrukciu, preto navštevujte servis, ktorý sa venuje elektrobicyklom. V konečnom dôsledku výhody prevyšujú nevýhody a je len na vás čomu dáte prednosť.

Elektrobicykel verzus prerobený bicykel na elektrobicykel

Kúpa nového elektrobicykla vezme čas a peniaze. No nemusí to byť nevýhodné. Pri kúpe bicykla máte všetko správne zladené, pretože komponenty sú starostlivo vyberané tak, aby do seba zapadli a správne fungovali. Keď sa spojí bicykel, elektromotor a akumulátor, vznikne stroj, ktorý s asistovaným pohonom napomáha človeku pri náročnejšej jazde, keď pedáluje. Stupeň intenzity pomoci elektropohona si nastavíte na ovládacom paneli elektrobicykla. Takisto ho nemusíte využívať celý čas a môžete ho príležitostne vypnúť.

Ak chcete predsa len svoj bicykel prerobiť na elektrobicykel zvážte jeho využitie, podľa ktorého aj zvolíte konštrukčné riešenie. Mestské elektrobicykle disponujú pohodlným a zníženým nástupom, crossové elektrobicykle využijete v náročnejšom teréne. Tie horské elektrobicykle sa osvedčia na nespevnenom a neistom teréne. Aký typ bicykla na prestavbu máte doma vy?

Čo budete potrebovať?

K elektrifikácii bicykla budete potrebovať sadu pre elektrobicykel, ktorá pozostáva z riadiacej jednotky a brzdiacej páčky s mikrospínačom, motora vo vypletenom ráfe spolu s podložkami a maticami, batérie a z pridávacej páčky, ktorá reguluje rýchlosť elektrobicykla. Taktiež si môžete prikúpiť tachometer, senzor na meranie spotreby, PAS senzor. Samozrejmosťou elektrifikácie bicykla sú aj správne nástroje, ako: kombinované kliešte, plochý a krížový skrutkovač, sada imbusových kľúčov, elektrikárske sťahovacie pásky a izolačná páska, kľúč na doťahovanie matíc.

Tieto nástroje a komponenty napomáhajú k elektrifikácii akéhokoľvek bicykla. Výhodou tejto sady je fakt, že je lacnejšou alternatívou než kúpa nového elektrobicykla. V prepočte to vychádza asi o polovicu menej, ale zas viac času a energie vás to bude stáť kým skompletizujete váš bicykel snov. Po úspešnom zapojení komponentov sa môžete tešiť z kvalitného a pritom lacnejšieho elektrobicykla. Prerobenie bicykla je vcelku jednoduchou záležitosťou pre tých, ktorí už menili plášte či dušu na bicykli či nastavovali na ňom brzdy. Potešujúce zistenie, však?

Postup, ako na to?

Montáž pozostáva z jednoduchého zapojenia elektrických rozvodov do konektorov, ktoré sú medzi motorom a riadiacou jednotkou a taktiež medzi ovládačom a batériou. Začnite výmenou kolesa tradičným spôsobom. Vyberte ho z vidlice a nainštalujte miesto neho koleso s motorom. Pomocou podložiek predné koleso vyvážte tak, aby sa nedotýkalo bŕzd. Zadné koleso meňte podobne a pridajte k nemu aj 6-kolečko. Treba dať pozor na veľkosť ráfu, aby korešpondoval s veľkosťou ráfu pôvodnej konštrukcie, teda napr. 26” až 28”. Potom je potrebné vykonať demontáž starých bzŕd a hneď ich nahradiť brzdovými páčkami s mikrospínačom. Na pravú stranu riadidiel nainštalujte pridávaciu páčku a dotiahnite imbusovým kľúčom.

Všimnite si, že z motora vyčnievajú 3 hrubé káble a 5 tenkých hall sond. Pozapájajte ich do riadiacej jednotky podľa priloženého návodu. Skupina 1 kábla s 3 vodičmi smeruje po zapojení do riadiacej jednotky a takisto aj dvojvodičový kábel z brzdových páčok vedie do rovnakého cieľa. Zapojenie a výber batérie musí byť rovnaký ako pri riadiacej jednotke, tak i pri batérii. Príklad, máte k dispozícii 24 V riadiacu jednotku, tak k tomu pripojte rovnako veľkú batériu. Olovené batérie môžete použiť sériové zapojenie 2x12 V a u lítiových použite 24 V.

Pri výbere batérie si dajte pozor aj na veľkosť jej kapacity, pretože tá určuje jej výdrž na cestách. Všeobecne platí, že čím vyššiu kapacitu batérie kúpite, tým dlhší dojazd budete mať. Batériu zapojte do riadiacej jednotky pomocou 2 hrubých červených + a čiernych - vodičov na zadný nosič, alebo pod sedlo či na miesto, kde sa umiestňuje nosič na vodu. Po úspešnom zložení, vykonajte skúšobnú jazdu, po ktorej všetko skontrolujte a v prípade potreby ešte dotiahnite. Hotovo.

Páčil sa vám článok? Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:

Tím Najšport