Spoznajte nový Trek Madone 2023
27.09.2022

Spoznajte nový Trek Madone 2023

Jedinečný dizajn, výborne vlastnosti a špičkové technológie! Reč nie je o ničom inom, ako o novom cestnom bicykli Trek Madone. V poradí siedma generácia tohto veľmi úspešného a nadupaného cestného špeciálu vás prekvapí top vylepšeniami. Tešiť sa môžete na pokrokovú technológiu IsoFlow, ktorý nahradil starší systém IsoSpeed. Mnohých prekvapí radikálny dizajn, pri ktorom sa konštruktéri nechali uniesť do budúcnosti. Poďme si povedať viac o Trek Madone 2023!

Detaily novej technológie IsoFlow
Vylepšená aerodynamika Trek Madone 2023
Optimalizovanie hmotnosti a technické parametre bicykla
Pár slov na záver

Detaily novej technológie IsoFlow

Najnovšia verzia špičkovej technológie IsoFlow v podstate nahrádza starší a rokmi osvedčený systém IsoSpeed. Ide o nový tlmiaci a aerodynamický systém, ktorý Trek vyvíja už nejaký ten čas. Inžinieri zo spoločnosti Trek sa pustili do práce s cieľom ušetriť ešte viac hmotnosti a zvýšiť pruženie. To umožnilo dosiahnuť najväčšie možné zvýšenie výkonu a zlepšiť aerodynamické vlastnosti, čo sa pripísalo na výraznej úspore času. Trek tvrdí, že počas 60 minútovej cyklistiky pri rýchlosti 45 km/h dokážete ušetriť 1 minútu času v porovnaní s minuloročným modelom Madone 2022.

Systém IsoFlow je zložený z hornej časti vzperami sedadla, pričom v sedlovej trubke zostáva sociálne konštruovaná medzera v tvare diamantu. Zlepší sa tak aerodynamika, prúdenie vzduchu a zníži sa odpor. IsoFlow tiež zvyšuje komfort a vertikálna poddajnosť. Úplne nový rám sľubuje výbornú tuhosť, komfort a plynulosť jazdy. Ďalšou výhodu je, že tento systém je menej zložitý, ako jeho predchodca IsoSpeed. IsoSpeed poskytuje nižšiu mieru komfortu, horšie vyváženie prednej a zadnej časti v porovnaní s IsoFlow.

Vylepšená aerodynamika Trek Madone 2023

Okrem toho, značka Trek aj vlastnosti kokpitu a pozície jazdca na bicykli. Treba si uvedomiť, že jazdec generuje asi 75 % celkového odporu vetra pri rýchlosti 15 km/h po rovine. Optimalizovaním pozície jazdca je možné dosiahnuť oveľa viac výhod, ako akýmikoľvek technológiami. Trek si to veľmi dobre uvedomuje a tvrdí, že jazdec a bicykel vždy najlepšie fungujú, ako celok. Mnoho iných konkurenčných značiek sa zameriava výlučne na bicykel (teda na zvyšných 25 %), čo vedie k zavádzajúcim alebo dokonca kontraproduktívnym výsledkom.

Riadidla Madone boli špeciálne navrhnuté pre dosiahnutie optimálnej jazdnej polohy. Ich šírka je primeraná a horná časť je do dokonca užšia 3 mm. Pokiaľ vám záleží na rýchlosti, tak by ste mali siahnuť predovšetkým po užších riadidlách. Aerodynamické tvary rámu vám poskytujú ešte väčšiu kontrolu nad bicyklom a zároveň vám dovolia kontrolovať výkon. Pri rýchlej jazde sa usmerňuje prúdenie vzduchu do oblasti vnútorných stehien, kade ďalej prúdi cez IsoFlow. Okrem toho Trek zohľadnil aj pozíciu cyklistickej fľaše, košíka a prehadzovačky. Zväčšená trubka rámu okolo stredovej konzoly pridáva bicyklu ďalšie aero výhody

Poďme teda na konkrétne čísla. Trek získal vďaka vylepšenej technológií IsoFlow, aerodynamickým rámom a tvarom trubiek 9,3 W. Optimalizáciou posedu jazdca získal Trek ďalších 9,7 W. Ak to zrátame, tak dostaneme výsledok 19 W. Túto úsporu získal jazdec v aerodynamickom tunely, ktorý sa pohyboval rýchlosťou 45 km/h po rovine.

Optimalizovanie hmotnosti a technické parametre bicykla

Rám

Nový Madone v triede SLR 9 Disc eTap váži len 7,4 kg. Musíme však podotknúť že pri veľkosti 56 je najľahším bicyklom v danej kategórií. V porovnaní s modelom 2022 inžinieri ušetrili až 250 g, čo je výborný výsleok . Minuloročný model vážil 7,65 kg. Šetrilo sa najmä na flexe - v niektorých miestach sa materiál pridal v iných ubral. Stále sa však jedná o karbón najvyššej triedy, teda OCLV 800. Veľkú časť úspory má na svedomí nový systém IsoFlow. V kokpite a na ráme sa tak ušetrilo až 50 % uvedenej hmotnosti.

Farebné prevedenie a komponenty

Tento model v prevedení SLR Disc 2023 bude k dispozícií v 6 rôznych modeloch v cenách od 7699 do 14 999 €. Pokiaľ sa vám farebná kombinácia nebude pozdávať alebo budete chcieť bicykel personalizovať. Vyskúšajte Trek Project One. Radí vám s výberom a odborným poradenstvom pomôžeme. Viac informácií nájdete v našom článku - Počuli ste už o Trek Project One? K dispozícií budete mať aj rozličné spektrum komponentov napr. Shimano Dura Ace R9270 Di2, Ultegra či slávna 105. Navyše všetko v elektronickej verzií, takže neriešite žiadne kábliky ani bowdeny. Pokiaľ uprednostňujete Sram, môžete si vybrať napr. Rival e-Tap AXS, Force eTap AXS alebo Red eTap AXS. Modely s pohonom Sram sa dodávajú s integrovaným meračom výkonu v kľukách, ktorý používa napríklad slávny tím Trek Segafredo.

Kolesá a plášte

Zaujímavosťou sú aj 25 mm plášte Bontrager R3/R4, ktoré sú osadené na kolesách Bontrager Aeolus Pro/RSL s hrúbkou ráfika 51 mm. Dodávajú sa s nainštalovanými dušami. Priaznivci bezdušových systémov si prídu na svoje, pretože ráfiky sú prispôsobené na bezdušové používanie. Pre aplikáciu stačí použiť iba mlieko. Pri tomto modeli sa odporúča maximálna šírka plášťov do 28 mm.

Sedlovká, riadidlá a predstavec

Sú vyrobené špeciálne pre model Madone 2023. K dispozícií sú 4 rôzne sedlovky. Veľkosť rámu 47 až 54 sa dodáva s krátkou sedlovkou, zatiaľ čo veľkosti 56 - 62 nájdete už z dlhou. Sedlovka tiež ponúka výborný rozsah nastavenia až 70 mm. K dispozícií je aj verzia s odsadením 20 mm. Riadidlá sú vyrobené z jedného kusu karbónu, pre čo najlepšie prispôsobenie. Trek ponúka 14 rôznych verzií, ktoré sú špecifikovaná podľa veľkosti rámu alebo individuálnych preferencií zákazníka. Pokiaľ nie ste spokojný, môžete si namontovať ktorúkoľvek kombináciu predstavca a riadidiel. Na všetko potrebujete špeciálny kryt a hlavové zloženie.

Brzdy

Čo sa týka bŕzd, tak vpredu môžete nájsť 160 mm a vzadu 140 mm brzdový kotúč. Zadný kotúč tak stále môžete vymeniť za väčší 160 mm, pokiaľ vám tak vyhovuje. Pokiaľ sa bavíme o vedení káblov, tak aj naďalej ostáva vnútorné vedenie, ktoré zostalo takmer skryté.

Svetlá

Viditeľnosť pre ostatných účastníkov cestnej premávky je veľmi dôležitý. Madone je kompatibilný s radom svetiel Trek Blendr. Súčasťou je predný držiak Blendr, držiak pod sedlovkou Madone SLR môžete kúpiť samostatne. 

Geometria

Rovnako ako v prípade predchodcu 2022, Trek použil jedinečnú geometriu H1.5, ktorá je zameraná na dosiahnutie maximálneho výkonu počas pretekov. Použité boli nové tvary trubiek a technológiu IsoFlow, ktorá ovplyvňuje aerodynamické vlastnosti bicykla. Výhodou sú tiež vyššie spomenuté riadidlá, ktoré dolaďujú posed jazdca v aero polohe pre ešte lepší výkon. Tento cestný bicykle bude k dispozícií v rozmere 47, 50, 52, 54, 56, 58, 60 a 62 cm.

Pár slov na záver

Či sa jedná o profesionálneho športovca alebo rekreačného, no zato ambiciózneho jazdca, tak Madone 2023 je zamerané na rýchlu a nekompromisnú jazdu. Tí, ktorí poznajú Trek, vedia, že tieto rady cestných bicyklov nie sú zamerané pre masy, ale skôr pre jazdcov, ktorí presne vedia čo chcú. Sú určené hlavne pre pokročilejších jazdcov vďaka nekompromisnej polohe a jazdným vlastnostiam, ktoré neodpustia takmer žiadne chybičky. Vylepšenia s ktorými prišiel Trek znejú veľmi sľubne a jazda na bicykli vám poskytne úplne iný pocit a pohľad na cestnú cyklistiku.

Páčil sa vám článok? Prečítajte si aj ďalšie podobné blogy:

Tím Najšport